Found object from Miszla III. opus: 56/2020

2020, akril, vászon, papír, fa 53 x 52 x 12 cm

A művész munkáiban előszeretettel használ régi, főleg faanyagú használati tárgyakat, aminek több oka is van. Egyrészt szereti a régi használati tárgyak praktikus, de esztétikailag is élvezhető formáját, a sok használattól kopott és különleges felületeket. Másrészt tiszteli ezeket a tárgyakat, amik hosszú időn át elkísérnek egy-egy embert. Néha több nemzedéken keresztül is némán szolgálnak, segítenek a munkában. Így sokszor érezhetünk késztetést arra, hogy megőrizzük őket egy másfajta minőségi szintre emelve, immár képzőművészeti tárgyként.

Először azonban mindig a formát, a felületek megjelenését és a struktúrát figyeli az ember, hogy megmozgatja-e, át tudja-e formálni képzőművészeti objektté. Így találta a szóban forgó alkotás alapanyagát is a művész Miszlán, egy művésztelep kertjében. Tulajdonképpen egy faanyagú tányérszárító eszközről van szó, mely ugyan egy roppant egyszerű használati tárgy, de ha másként tekintünk rá, akkor egy csodálatos vonalas, mozgó struktúra bontakozik ki előttünk. Erre a vonalrendszerre fókuszálva alakította át, festette meg, és helyezte egy fehér vászon elé az objektet.

Ha elhaladunk előtte, mindig új és új rajzolatot adnak ki a narancs és fekete pálcikák, mintha mozgásban lenne, követne minket az alkotás. Ha pedig a rávetülő fény hatására árnyékot is képez a falon és a fehér alapon, akkor egy plusz rétegét is felfedezhetjük ennek az architektonikus játéknak. Az esztétika mellett azonban ennek a tárgynak az is plusz tartalmat ad, hogy ez az egyébként szép eszköz a nők konyhában töltött sok-sok óráját, és az általuk végzett láthatatlan munkát is szimbolizálja.

A hasonló, talált tárgyakból készülő munkák végső értéke és a belőlük áradó energia ezekből a többszintű jelentésrétegekből áll össze.

A bemutatott műalkotások a MANK közreműködésével 2021. május 31-ig megvásárolhatóak. Kapcsolatfelvétel: kozonseg@alkotomuveszet.hu

Found object from Miszla III. opus: 56/2020

2020, acrylic on canvas, wood, paper 53 x 52 x 12 cm

The artist frequently repurposes old, wood materials and objects in her work. This is for multiple reasons. For one, she likes the forms of old articles for personal use both aestheti- cally and for their practicality, especially the surfaces of these objects which show the wear-and-tear of years of use. On the other  hand, she respects  these  objects  because  they have been a companion to a person over many years, have served their purpose in silence and  have  been  loved  by generation after generation. As such they have acquired a special relationship with their owner. For this reason, she often feels compelled to save these objects and reuse them to give them a new purpose and meaning as an art object.

First, she observes the form, the appearance of the surfaces and the structure in order to assess if it 'moves' something within her, if she will be capable of transforming it into an art object. This is how she has come to find the particular work exhibited here, which she found in Miszla, in the garden of an artist colony. In reality, this object is a wooden plate drying rack, which is a very simple practical object. But if we observe it alternatively, it becomes a beautiful thing with moving structures and exciting lines. It is revealed to be a constantly evolving being. Focusing on these systems of lines, she transformed the object by painting it and placing it in front of a white canvas.

If we pass by in front of it, we will be exposed to an ever-changing surface, the orange and black sticks shift to make newer and newer formations, tracing our movement around it. And if we add the effect of light on its shapes as it creates shadows on the wall and on the canvas, we reveal yet another layer of meaning in this architectonic game. As well as having an aesthetic value, this object has deep layers of meaning  because the  otherwise   beautiful object symbolises the many hours of labour that  women do in the kitchen. In this object, their  often  invisible  and  unrecognised  work gains a tangible shape. 

The value of such works created from found objects comes from the cumulative energy that radiates from the overlapping layers of meanings we attach to them.

The exhibited artworks can be purchased through MANK until 31st May 2021. To request further information please e-mail: kozonseg@alkotomuveszet.hu  

Portréfotó: Mohos Angéla