Richter Sára varrott vásznai a MANK Galériában
Richter Sára textilművész különleges gondolati és képi világot teremt rusztikus, régi vásznain. Alkotásai életről, kötődésekről, családról, női és férfi szerepekről, a korról, amelyben élünk, a körülöttünk lévő környezet változásáról szólnak. Nemcsak üzeneteikben, hanem látványukban is egyedülállóak a munkái, amelyeket március 11-étől a MANK Galériában állítanak ki Kötelék – Richter Sára varrott vásznai címmel.
A művész textiljei nem hagyományos kézimunkák, sokkal inkább fonállal „rajzolt” és növényi festékkel színezett képekkel, hímzett vagy pecsételt szövegekkel és jelképes erejű tárgyakkal megjelenített tartalmak művészi ábrázolásai – mondta el Rappai Zsuzsa művészettörténész, a kiállítás kurátora.
Az Ismeretlen című hímzett vászon negyven darab textilkönyvből álló sorozatának minden tagja egy-egy fiktív emberi történetről szól. Ötletét egy 1953-ból való, egyházi esketési felvételi lapokból és a hozzájuk tartozó nyilatkozatokból álló, kidobott iratköteg adta. Ezeknek a szövegeknek a részletei kerültek a kiállításon szereplő könyvekbe, véletlenszerűen hozzájuk társítva temetői porcelántáblák vászonra nyomtatott, hímzéssel és saját tárgyakkal kiegészített fényképeit.
Ami személyes című munkája életközepi számvetésnek készült. A több mint ötven méter hosszú vászonlabirintus szokatlan őszinteséggel ad betekintést a művész életébe, általában a női lét belső világába, dilemmáiba, de szól a családról, a kötődésekről is.
Ezek a varrott, hímzett, nyomott képekkel, nyomtatott szövegekkel, a különleges képi világhoz kapcsolódó jelképes erejű tárgyakkal megjelenített gondolatok, érzések, örök igazságok a vászon színén és fonákján egyaránt „olvashatóak”.
Változatok című vászna rávilágít arra, hogy mindenki hordoz valamilyen terhet, betegséget, amellyel az élete során meg kell birkóznia. A műben a különböző bajok, problémák szervekként jelennek meg ismeretlen arcokba varrva. Ezeket a temetők porcelánképeiről készült fotói közül választotta ki a művész, majd papírra nyomtatta és vászonra ragasztotta.
Bizonyosság című sorozatából egy kép látható a kiállításon, létezésünk múlandóságát érzékelteti. A vásznakra varrt, gyorsan romló szerves anyagok, elszáradó, kifakuló vagy elrohadó virágszirmok, falevelek, zöldségek, gyümölcsök révén a képek folyamatosan változnak, fakulnak, bomlanak, ezáltal szemléltetik anyagi létezésünk múlandóságát.
Legújabb alkotása, a Sóhaj az általunk tönkretett természetnek és az emiatt elvesző életlehetőség miatti aggodalomnak ad kifejezést. A művész sóba áztatta a hulladékokból varrt képeket, a só ugyanis belepi és elemészti azokat, ahogy terméketlenné teszi a földet is, de a száradás közben ez a folyamat átfordul, végül egy kristályos, csillogó, tiszta felület keletkezik. A drótból varrt emberalak mögül pedig itt-ott előtűnő evangéliumi idézet a gondviselésben való bizalomra int.
A kiállítás április 5-ig tekinthető meg hétköznap 9 és 17, hétvégén 10 és 17 óra között.
A MANK Galéria várja a látogatókat a soron következő kiállításain is: Szölke László gyűjteményét április 15-től május 10-ig tekinthetik meg a látogatók Rejtett műgyűjtemények címmel, majd Művészet és játék néven 30 évnél fiatalabb képzőművészek munkáit mutatja be a galéria május 13-tól június 7-ig. Eközben a szentendrei Fő téren Kopacz Mária Az én kertem című kiállítása lesz látható március 6-tól 29-ig, amelyet április 1-től május 3-ig kortársékszer-kiállítás, majd Permanens konfliktus címmel Verebics Ágnes és Verebics Katalin képzőművészek kiállítása követi május 6. és 30. között.