Új formavilág a kerámiában / Maróti Viktória Kozma Lajos-ösztöndíjas kerámiatervező művész kerámiaobjektjei

2022.01.22 09:00:00 | ArtTér

Maróti Viktória kerámiaobjektjeivel felfedezi a teret, játszik a ritmussal, a formákkal, az energiával, irányokkal, mozgással, és az áttört struktúra révén még az érintés során megszülető hangokkal is.

Maróti Viktória Szegeden született, itt kezdte el művészeti tanulmányait, az általános iskolai kerámiaszakkör után gimnáziumban, kerámia szakon folytatta a mesterség elsajátítását. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen kerámiatervezés szakon végezte el a BA-képzést, ami után néhány év külföldi tapasztalat következett. Önkénteskedett Skóciában, ahol sérült embereket tanított a kerámia alapjaira, majd egy bajor kerámiaműhelyben dolgozott hosszabb ideig. A MOME-n a kerámiatervezés MA-képzés alatt egy évet külföldön töltött a Hallei Egyetem művészeti campusán. Bár kézenfekvőbbnek tűnt volna, hogy Halléban a designcampuson tanuljon, mégis a művészeti campust választotta. Ez a döntése sorsfordítónak bizonyult, hiszen itt ismerkedett meg a képzőművészeti kerámiával, az autonóm plasztikakészítéssel, és itt kezdett el komolyabban kísérletezni azzal a technikával, amely mostanra védjegyévé vált.

2015-ben Magyarországon egy egyetemi kurzus keretein belül foglalkozott először azzal, hogyan lehet anyagkísérletek révén, szokatlan módokon megmutatni a beton új tulajdonságait. Ekkor a beton keménységét a kötél flexibilitásával kombinálva hozott létre új anyagot. Halléban ezt a megkezdett gondolatmenetet folytatva áttért a porcelán öntőmassza használatára, és technológiai megfontolásokból adódóan lenkötél helyett fonalat kezdett használni. Ennek a két anyagnak a társítása során azt kezdte el kutatni, hogy miként lehet olyan kontrasztot létrehozni, amellyel egy anyagnak a tulajdonságai egy másik anyagba transzponálhatóak. Az anyagkutatások során az a kérdés is a vizsgálódása középpontjába került, hogy hogyan lehet más minőségű anyaggá tenni egy évezredek óta használt matériát. Az egyetemi évek alatt kikísérletezett tárgyai porcelánmasszába itatott fonalak hálózatából épülnek fel, amelyek az égetést követően megőrzik textilre emlékeztető jellegüket.

A két anyag ötvözése által megtalált új formavilág eléréséhez a tervezési folyamat során kiemelkedően fontos volt, hogy fellelje a megfelelő tartószerkezetet. Olyan anyagot kellett találnia, amely amellett, hogy az elkészítés ideje alatt tartja a struktúrát, a fonallal együtt bekerülhet a kemencébe. Így fejlesztette ki saját technikáját, amelynek lényege, hogy egy előre megszerkesztett alaprajz kerül fel egy kinyújtott agyaglapra, ami mentén, az agyagba szúrt fapálcák köré, a tartószerkezet legaljától kezdve építi fel a porcelán öntőmasszába itatott fonalakból létrejövő struktúrát. A textil és a faszálak 350 és 500 Celsius-fok között elkezdenek kiégni, csak a porcelán marad meg végeredményként a kialakított formákban. Egyéni technikájával való kísérletezése kezdetén forgástesteket, hengereket készített, amelyek magas tűz hatására különböző beavatkozások által irányított módon deformálódtak, nagyobb részt kiszámíthatóan, de a véletlen izgalmát is magában hordozva.

A Hódmezővásárhelyi Művésztelepen született meg az a formavilág, amelyet 2020-ban a Kozma Lajos kézműves-iparművészeti ösztöndíj keretében is tovább kutatott. Arra volt kíváncsi, hogy a korábban használt hengereket hogyan tudja más formákká alakítani, aminek eredményeként jött létre az összefogott henger, egy amorf, tölcsérszerű formavilág.

Az első sorozatok színválasztásai a porcelán anyagszerűségének feleltek meg. A Kozma-ösztöndíj második évében elhatározta, hogy kilép ebből a színezési koncepcióból, a színek tekintetében elidegenedik az anyagtól, és felfedezi, hogy miben befolyásolhatja az érzékelést, ha az anyag és a szín elemi kapcsolatát felbontja. Mindeközben folyamatosan kutatja a komplexebb formák lehetőségeit, a textil mint médium új kerámiaművészeti feldolgozásait teremti meg. Az ilyen jellegű utalások kapcsán ezúttal a textil alapegységei felé tekint, a szövés átalakított módszere után öltések, csomók alkalmazásával fejleszti tovább sajátos technikáját. Az új módozatok struktúrákba applikálásának – a szerkezet megújításán túl – más hozadéka is van, a színek eltérő ritmusa jelentkezik, az eddigi, a tárgyak peremein és végein elhelyezkedő, horizontális mintázatokat most vertikális csíkok váltják fel.

Maróti Viktória eddigi munkásságát további autonóm plasztikákkal bővíti, a kiállítási szituációban posztamensre helyezett objektek tárházát az idei évtől fali objektekkel bővíti. A falikép-alkotás esetében azt kutatja, hogy miként változik a mintázat bizonyos irányváltoztatásokkal, valamint hogy vizuálisan hogyan hat az ismétlődő elemek sűrítése és ritkítása. Mindez előrevetíti a plasztika és a síkbeli képek viszonyának vizsgálatát.

Maróti Viktória alkotói módszerét intuitív, ugyanakkor nagyon tudatos építkezés, szisztematikus kísérletezés jellemzi, amelyet a személyiségéből táplálkozó vizuális nyelven fogalmaz meg, folyamatosan tanulva önmagáról és a szakmáról is. A tárgyai készítése során alkalmazott sajátos technológia és anyagok által függetlenedik a sztereotípiáktól, a kész munkákkal pedig az emberi percepció határainak kitapogatására invitál, ahogyan a szemlélőt ösztönzi a tárgyak kontúrjainak kitapintására az elbizonytalanító, kettősséget sugalló látvány. A flexibilitás, ugyanakkor a törékenység pillanatnyi gesztusaiba merevített tárgyak értelmezése többszörösen rétegzett, az apró részletek finomsága, a struktúra mintázata, a teljes kép távolról szemlélése, a negatív terek szelektív megfigyelése folyamatos fókuszváltásra készteti a nézőt. Ahogyan az emberi érzékelés általános meghatározottsága által az ember az őt körülvevő tárgyakat saját, jól ismert környezetéhez társítja, úgy Maróti Viktória tárgyaihoz is különböző asszociációk köthetők: a rejtélyes formák fészeknek, edénynek vagy akár tengeri élőlényeknek is tűnhetnek. Kerámiaobjektjeivel felfedezi a teret, játszik a ritmussal, a formákkal, az energiával, irányokkal, mozgással, és az áttört struktúra révén még az érintés során megszülető hangokkal is.

 Maróti Viktória gazdag, koherensen építkező alkotói világát 2019-ben a Saint-Quentin-la-Poterie-ben megrendezett kerámiaművészeti biennálén I. díjjal jutalmazták, aminek hatására 2021-ben artist-in-residence programra kapott meghívást.

Szakmai hozzáértése és egyedi formaalakítása révén számos hazai és külföldi kiállításon vett részt. Ezek közül a legjelentősebbek a BKV Prize 2021 kiállítása Münchenben, a Milánói Design Hét, a wroclawi Nemzetközi Kerámia Murália, illetve a pécsi II. Nemzetközi Kerámia Quadriennálén való szereplés.

Munkái megtalálhatóak a hódmezővásárhelyi Nemzetközi Kerámia Központ, a Wartha Vince Kerámiaművészeti Alapítvány és a kecskeméti Nemzetközi Kerámia Stúdió gyűjteményében.

Írta: Roskó Mária

Partnereink

veszprembalaton2023 NKA MMA kultura.hu
szolke_online_kiallitas_
szolke_online_kiallitas_2
szolke_online_kiallitas_3
szolke_online_kiallitas_4
szolke_online_kiallitas_5
szolke_online_kiallitas_6
szolke_online_kiallitas_7
szolke_online_kiallitas_8
szolke_online_kiallitas_9
szolke_online_kiallitas_10
szolke_online_kiallitas_11
szolke_online_kiallitas_12
szolke_online_kiallitas_13
szolke_online_kiallitas_14
szolke_online_kiallitas_15
szolke_online_kiallitas_16
szolke_online_kiallitas_17
szolke_online_kiallitas_18
szolke_online_kiallitas_19
szolke_online_kiallitas_20
szolke_online_kiallitas_21
szolke_online_kiallitas_22
szolke_online_kiallitas_23
szolke_online_kiallitas_24
szolke_online_kiallitas_25
szolke_online_kiallitas_26
szolke_online_kiallitas_27
szolke_online_kiallitas_28
szolke_online_kiallitas_29
szolke_online_kiallitas_30
szolke_online_kiallitas_31
szolke_online_kiallitas_32
szolke_online_kiallitas_33
szolke_online_kiallitas_34
szolke_online_kiallitas_35
szolke_online_kiallitas_36
szolke_online_kiallitas_37
szolke_online_kiallitas_38
szolke_online_kiallitas_39
szolke_online_kiallitas_40
szolke_online_kiallitas_41
szolke_online_kiallitas_42
szolke_online_kiallitas_43
szolke_online_kiallitas_44
szolke_online_kiallitas_45
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

MANK_online_kiallitas_naprol_napra_1
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_2
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_3
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_4
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_5
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_6
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_7
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_8
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_9
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_10
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_11
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_12
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_13
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_14
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_15
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_16
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_17
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_18
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_19
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_20
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_21
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_22
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_23
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_24
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_25
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_26
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_27
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_28
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_29
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_30
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_31
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_32
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_33
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_34
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_35
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_36
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_37
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_38
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_39
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_40
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_41
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_42
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_43
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

MANK_online_kiallitas_maoe_foto_
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_2
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_3
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_4
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_5
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_6
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_7
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_8
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_9
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_10
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_11
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_12
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_13
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_14
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_15
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_16
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_17
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_18
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_19
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_20
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_21
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_22
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_23
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_24
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_25
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_26
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_27
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_28
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_29
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_30
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_31
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_32
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_33
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_34
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_35
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_36
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_37
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_38
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_39
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_40
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_41
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_42
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_43
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

MANK_online_kiallitas_eukarisztia_
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_2
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_3
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_4
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_5
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_6
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_7
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_8
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_9
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_10
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_11
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_12
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_13
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_14
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_15
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_16
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_17
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_18
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_19
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_20
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_21
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_22
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_23
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_24
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_25
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_26
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_27
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_28
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_29
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_30
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_31
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_32
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_33
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_34
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_35
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_36
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_37
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_38
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_39
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_40
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_41
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_42
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_43
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_44
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_45
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_46
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_47
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_48
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_49
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_50
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_51
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_52
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_53
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_54
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_55
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_56
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_57
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_58
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_59
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_60
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_61
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_62
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_63
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_64
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_65
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_66
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_67
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds