Nézz, rajzolj, kalandozz! Színes művészeti kiadványok gyermekeknek
Hogyan adható át az alkotás felszabadító érzése, ha látszólag minden a passzív képnézésre ösztönöz? Összeállításunkban három olyan interaktív, magával ragadó művészeti könyvet mutatunk, mely alkotásra, felfedezésre és aktív kikapcsolódásra hívja a gyermekeket. De ne csodálkozzunk, ha néhány oldal után a szülők is ceruzát ragadnak!
A képek története gyerekeknek
Ha a világ egyik leghíresebb kortárs festője arra vállalkozik, hogy szórakoztató módon fejtse fel a világ leghíresebb képeinek történetét, akkor a siker borítékolva van. Egy igazi sztárművész bírja beszédre azokat a műalkotásokat, melyek előtt a legnépszerűbb múzeumokban kígyózó sorok állnak. Ha valaki, hát David Hockney tudja, hogyan kell ráirányítani a figyelmet az érdekességekre!
Mivel az ősemberek barlangrajzait legtöbben a tabletünk képernyőjén keresztül fedezzük fel, a néző klasszikus pozíciójának megváltozása napjainkban már kódolva van. Már nemcsak a falakon nézünk képeket, hanem az utcán, a képernyőkön, sőt álmunkban is. Képekben gondolkodunk, és képekben tanulunk, és azt is hangoztatjuk, hogy vizuális típusok vagyunk. De aközött, hogy nézünk, vagy látunk valamit, óriási különbség van. David Hockney festőművész és Martin Grayford műkritikus beszélgetései során a látás és az értés összefüggéseit kutatják. Gondolataik beindítják a szem és a fantázia motorjait.
Ez a könyv nem egy lexikon, és nem eszköze a frontális előadásoknak. Sokkal inkább egy összefűzött párbeszéd, amit a szerzők egyszerre folytatnak egymással és a kíváncsi olvasóval. Ennek során nem csak magasművészetről, hanem telefonos fotókról, Disney-grafikákról és plakátokról is szó esik, hiszen ezek is meghatározó tényezői napjaink vizuális kultúrájának.
„A képek története a barlangokban kezdődik és jelen pillanatban egy iPaden végződik” – mondja Hockney, mivel a kiadványban az online képek és a jövő képalkotásainak futurisztikus lehetőségei is szerepet kapnak a Mona Lisa vagy az Arnolfini házaspár mellett. Ezért a könyvet a kütyüzős gyerekek is lelkesen fogják lapozni, sőt az okos eszközök segíthetnek még tágabb perspektívát nyithatnak a művészetek felé.
A könyv lapozgatása közben David Hockney – aki nem mellesleg a kiadvány megjelenésekor vezette az élő festők eladási rekordját – személyes szempontrendszerén túl életművének jelentős mozzanataiba is betekintést enged. Mintha a műtermében mutogatná legfontosabb képeit, melyek között sok olajfestmény is látható, de a legújabbak már a telefonján vagy saját tabletjén készültek.
Az illusztrátor Rose Blake rajzai pedig otthonossá teszi a művészetek világát, melyet némi humorral is gazdagít.
Képet alkotni annyi, mint nyomot hagyni. A képek története gyerekeknek című kiadvány ebben az értelemben képként működik – garantáltan jó benyomást kelt! Érdemes nézegetni!
David Hockney–Martin Grayford–Rose Blake: A képek története gyerekeknek
Kiadó: Pozsonyi Pagony Kft., 2020.
Mindenki tud rajzolni
Az alkotás szabadsága élhető át, és ölt testet ebben a különleges foglalkoztatókönyvben. Csak egy ceruza és lazaság kell ahhoz, hogy bekapcsolódjunk a rajzolásba, amire mindannyian képesek vagyunk! Ahogy az éneklés vagy az úszás megtanulható, úgy a képalkotás is megfelelő gyakorlás során elsajátítható. A könyv használata azonban nem a görcsös szintugrást erőlteti, hanem jó kedvvel hív egy fantáziadús mesevilágba, ahol mindenki szabadjára engedheti a képzeletét. Itt színezés közben nyugodtan ki lehet lépni a vonalból, mert ezzel új szempontokkal fog gazdagodni a rajzolt kép. De bátran lehet plusz belső és külső szerveket, testrészeket is ragasztani az egyes előrajzolt figurákhoz, mert ezekből további mellékszálak szövődnek majd.
Barabás Zsófi és Moizer Zsuzsa activity bookja úgy fejleszt, hogy közben teljesen kikapcsol és szórakoztat. Nem utolsó sorban pedig az önbizalmat is fejleszti. Robotok, állatok, városok és dínók szerethető lényei népesítik be a lapokat, és kalandoznak velünk egy művészeti igényű, közvetlen hangvételű és inspiráló világban. Cicu, Buborék, Alba hercegnő és a labirintusszörny vezetik ceruzánk hegyét, mely eszköznél több nem is kell az önfeledt alkotáshoz. A feladatok között többek között színező, képkiegészítő, képkereső és szabadrajzos részletek is helyet kaptak.
Közel kétszáz oldalon keresztül élvezhetjük a kép- és történetalkotás varázsát, melyek akár utazás közben, a strandon, esős időben vagy lazításképpen, akár a házi feladat megírása közben, hosszú távon is elkísérhetik a művészpalántákat.
A kiadvány tíz éve jelent meg először, és jelentős nemzetközi sikereket is elért már: angol, francia, japán és görög nyelvre is lefordították, valamint kapható a Louvre könyvesboltjában is. Számos hazai és külföldi workshopon, gyermekek ezrei kapcsolódtak be a közös rajzolásba az elmúlt évek során. A feladatok összeállításában pedig a képzőművészeken kívül fejlesztőpedagógusok is dolgoztak, így öt témakörben mélyülhetnek el a gyerekek: alak- és háttérdifferenciálás, évszakok, párkeresés, jobb és bal, kör-, négyzet- és háromszögrajzolás.
A szerzők mottója szerint a kiadvány egyrészt olyan gyerekeknek készült, akik szeretnek rajzolni, másrészt olyanoknak, akik pedig még nem szeretnek. Már akár a 3, sőt még a 14 éves korosztály is lefoglalható az egyes feladatokkal, de azon sem kell csodálkozni, ha mi magunk is kedvet kapunk egy kis rajzolgatáshoz.
Ilyen, amikor két vagány kortárs művész közös alkotásra hív! Érdemes kipróbálni!
Barabás Zsófi–Moizer Zsuzsanna: Mindenki tud rajzolni
Kiadó: SCOLAR KIADÓ KFT., 2021.
Kalandozás Pemzlivel – Magyarország képekben és rímekben
Pemzli egy cserfes művészetrajongó. Verseket és festményeket gyűjtött ahhoz, hogy Magyarország neves városait bemutassa a gyermekek számára.
A komplex kiadványban verseket, dalszövegeket és különféle irodalmi idézeteket olvashatunk magyar településeinkről, melyekben híres íróinknak az egyes emblematikus helyszínekhez fűződő érzései, és emlékei elevenednek meg. Nem mellesleg láthatjuk, hogy sokszor a szerzők is képekben gondolkodnak.
A szövegrészletekhez pedig modern és kortársművészeti képanyag is társul, melyben a városok híres épületei, hangulatai és helyszínei jelennek meg. A könyv különlegessége, hogy külön elválasztó kartonlapokon a képanyaghoz társuló interaktív feladatok is párosulnak. Ezek között rajzos, térbeli és társas, kézműves alkotásra inspiráló játékok kaptak helyet.
Az összművészeti tematikájú könyv kerettörténete szerint Pemzlit teljesen lenyűgözi, hogy azokból a dolgokból, amelyeket mi is nap mint nap látunk, hallunk, értünk, milyen érdekességeket varázsolnak a művészek. Amióta megrajzolták, azóta rajong mindenféle művészeti ágért, ezért minden művésznek segít, akinek csak tud! Cserébe ők minden részletbe beavatták, minden apró fogást, kulisszatitkot elmeséltek. Viszont történt egy kis baleset… Legutóbb annyira belefeledkezett egy festménybe, annyira közel hajolt, hogy beesett a képvilágba. Azóta sajnos csak síkban tud közlekedni, csak a képekben tud járni-kelni. Bár rettenetesen élvezi ezt a világot, azért hiányzik a háromdimenziós élet. A művészeti kalandok iránt érdeklődő gyermek segítségét kéri, hogy ismét a térbe kerülhessen! Mivel a könyv lapjai által a műalkotások is kilépnek a háromdimenziós világba, így nem lesz nehéz Pemzlinek sem átjutni a térkapun.
Sipos Tünde–Tardy Anna: Kalandozás Pemzlivel – Magyarország képekben és rímekben
Kiadó: MANK Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft., 2020.
Írta: Sipos Tünde