Életre kelteni / Beszélgetés Tóth Kinga környezetvédelemmel kapcsolatos művészeti tevékenységeiről

2022.02.07 09:30:00 | ArtTér

Borítókép: Tóth Kinga portrékép. Fotó: Zergi Borbála

Tóth Kinga művészetében különféle művészeti ágak komplex módon ötvöződnek, és az üzenetek hatékony közvetítése céljából egységbe rendeződnek. Művészi felelősségvállalásról, környezetvédelemről, empátiáról és a performatív irodalmi alkotókat elismerő művészeti díjról beszélgettünk a kitüntetett alkotóval.

Igazán nehéz dolgunk van, ha meg akarjuk határozni a művészeti tevékenységi körödet. Te hogyan definiálod magadat?

Az önéletrajzomban író, költő, intermediális alkotó megnevezések szerepelnek. Az utóbbi időben a performanszot és az intermediális tevékenységet érzem magamhoz legközelebb, de nehéz a különféle kategóriákkal boldogulnom. Próbálom a gondolataimat minél egységesebb formában kifejezni, és nekem erre nem elég az egyik vagy a másik művészeti ág, mert hiányérzetem támadna, ha le kellene csupaszítanom a munkám. Már egészen korán biztos voltam abban, hogy „híres író” szeretnék lenni, de fontosnak tartottam az írásaimhoz társított rajzaimat is, és nem akartam lekaszabolni őket, mert ugyanazokat a tartalmakat közvetítik, mint a szövegek, ezáltal szervesen összekapcsolódnak. Később a volt párommal és alkotótársammal, Normál Gergellyel noise- és punkzenével kísérleteztünk, melyben a szövegek is átalakultak, elfelejtődtek, vagy hangokká változtak. Ő sokszor statikusan háttal állt a színpadon, én pedig a keményebb frontember szerepét vállaltam fel, a mozgásom az autisztikus gyermeki mozdulatokhoz hasonlított.

A művészeti tevékenységemben maguktól fejlődtek és kapcsolódtak össze a különféle területek. Nekem csak hagynom kellett, hogy kibontakozzanak. Performanszaimban például szerves és szervetlen anyagokból készítek installációkat, melyekbe fizikailag is beépítek szövegelemeket. Ezekben a terekben én is jelen vagyok, és igyekszem átszűrni magamon, ami ott megvalósul.

Lehetséges, hogy annak a hatásnak az eléréshez, hogy a közönség a bőrén érezze az általad közvetített üzenetet, nem elég az írott szó, és ezért folytatsz ennyire komplex tevékenységet?

Engem pontosan ez az élmény érdekel, és hajt, hogy olyan közegeket hozzak létre, melyek hatásait mindenki saját magán tapasztalja meg. Van, akinek elég ehhez az írott szó, de szerintem az vezet jó út felé, ha az alkotó egyszerűen megtalálja a saját maga számára hiteles kifejezési formát. Az én kifejezési formám pedig az, hogy a témáimat magamon átszűrve közvetítem. Arra törekszem, hogy élő dolgokat hozzak létre, hogy a gondolataim életre keljenek, akár egy szövegtestben, mesében vagy egy improvizatív gyakorlat során, amikor a szél hangját próbáljuk kiordítani magunkból. Ezt próbálom minden szinten megvalósítani.

Tóth Kinga performance-a. Fotó a művész jóváhagyásával.

Jellemzően társadalmilag fontos témákkal foglalkozol, melyek feldolgozásához bátorság is kell. Melyek ezek?

Az egyik végzettségem a pedagógia, sokat is dolgoztam aktívan pedagógusként, és művészként is fontosak számomra a pedagógia alapelvei. Mégpedig az, hogy értéket közvetítsek, és olyan példával járjak elöl, mellyel óvhatom és segíthetem a következő generációt. Fontosnak tartom, hogy pedagógusként és művészként is közvetítsük azokat az alapelveket, amik az életet alapvetően meghatározzák. Például, hogy mi emberek egyenlők vagyunk, és minden értelemben annak is kellene lennünk: mindegy, hogy melyik országban, milyen bőrszínnel élünk, kit szeretünk, és miben hiszünk. Vagy, hogy a környezetünket ne kihasználjuk, hanem megbecsüljük, akár azzal, hogy minél kevesebb szemetet termelünk. Úgy tűnik, hogy ezekkel a kérdésekkel sokkal komolyabban kell foglalkoznunk. Mert hiába fejlett sok szempontból a jelen 21. századunk, ha a bolygó éppen haldoklik, ha embereket még mindig megerőszakolják és megölik más emberek, vagy ha korlátozzák, hogy kit szeressenek, és miben higgyenek, még akkor is, ha ezzel senkinek nem ártanak. Számomra megdöbbentő, hogy ennyi idő után még mindig itt tartunk, és ebből látszik, hogy ezekkel a témákkal még foglalkozni kell, és beszélni kell róluk. Milyen jó lenne, ha csak egyszerűen a magunk örömére lehetne művészkedni! Ha csak faleveleket rajzolgathatnék, és esztétikus gondolatokat írhatnék rájuk. De nem tehetem ezt. Nem tehetem, mert azzal kell foglalkoznom, hogy minél kevésbé legyek kártékony a bolygó számára. Azzal kell foglalkoznom, és annak kell hangot adnom, hogy Burmában a fennálló rezsim üldözi és börtönbe zárja a szabadság eszméit hirdető költőket. Azzal is kell foglalkoznom, hogy más barátaimat megverik az utcán, pusztán azért, mert megfogják egymás kezét. Szóval falevél-rajzolgatás mellett igyekszem olyan problémákat és jelenségeket felmutatni, melyekre megoldásokat kell találnunk.

A művészeten keresztül mit tudsz tenni ezekért az ügyekért?

Amikor elkezdtem ezekkel a témákkal foglalkozni, iszonyúan sok harag volt bennem, de ez mára részben már átalakult. Most inkább szembesítek, és az utóbbi időszakban, a Covid-járvány ideje alatt előtört belőlem a békességért való könyörgés és a nyugalomra való törekvés. Közel hat éve dolgozom egy ökofeminista imakönyvön, amelynek elkészítéséhez női liturgikusok szövegeket használtam, egészen a 11. századig visszanyúlva. Emellett a szemetem szerves és szervetlen részeit gyúrom össze, melybe mohákat ültetek, így a keletkezett pára, valamint a természetes rothadás hatására újra életre keltek a halott anyagokat. Azt látom feladatomnak, hogy elősegítsem a kapcsolódásokat és a megbékélést, mely fontos a saját és a tágabb környezet életében is, legyen szó ökológiai, munka- vagy akár családi közegeinkről.

Részlet Tóth Kinga performance-ából. Fotó a művész jóváhagyásával.

Az említett imakönyv milyen formában hordozza az összművészetiséget? Gondolom, nem csak szövegek lesznek benne.

A performanszművészethez kapcsolódva egy grazi orgonistával előadom ezeket a szövegeket. Tavaly lehetőségem volt a fent említett imákhoz kapcsolódóan egy 600 éves női kolostorban forgatni, ennek nyomán pedig több dalt is írtam és el is énekeltem. Emellett van egy gyónó-performanszom is, mely során egy online platform privát csatornáján vadidegen emberek jelentkezhettek be hozzám, akikkel együtt énekeltünk, beszélgettünk, vagy csak felolvastunk egymásnak verseket. Minél személyesebb és mélyebb kapcsolatok kialakítására törekszem az emberek és a környezet tekintetében is.

Az elmúlt hónapokat Feldafingben töltöttem egy művészeti rezidenciaprogram keretében, ahol egy kottafüzetben templomok és szent helyek alaprajzait gyógynövények rajzolataival kombináltam. Ezekre pedig az elmúlt években írt dalaim kottái kerültek. A vizuális befogadáson túl jókívánságok átadására is törekszem, melyet a képek nézése közben imaként el lehet mondani. A jókívánságok közvetítése a szövegeimben és a performanszaimban is megjelenik, de nem teljesen kritikamentesen. Érdekes számomra, hogy azok a szentéletű nők, apácák, akiknek a történetével foglalkozom, falakat és zárt tereket választottak a szabaddá váláshoz. Ezen az ellentmondáson sokat gondolkodom.

Mindemellett a könyvhöz egy fotósorozat is tartozik, melyben előkerül a humor is, mely által a vallásosság szigorúságát szeretném oldani. Vannak olyan személyes tárgyaim, melyek liturgikus eseményekhez kapcsolódnak: például egy római csengő, egy horgolt angyalka vagy egy szenteltvíztartó. Ezekkel gyakran zenélek, és különféle helyzetekben le is fotózom őket. Például szlovák barátaimtól kaptam egy másfél méteres Szűz Mária-képet, amit a debreceni műteremlakásomban kukázott fotelek között fotóztam le. Vagy az „Imádkozzál és dolgozzál!” jelmondat vizuális megjelenítéseként a láthatatlan női munkákra reflektálva rózsafüzért tekertem egy spárgacsokorra, amit feltettem főzni.

Tárgyak Tóth Kinga performance-ából. Fotó a művész jóváhagyásával.

Hogyan készülsz fel egy-egy ilyen gondolat vizuális megjelenítésére?

Munkáim szempontjából fontosak a háttérkutatások, melyeket különféle ösztöndíjak keretében vagy személyes kapcsolataim által folytatok. Például Perintfalvi Ritával – aki az egyházon belüli szexuális bántalmazásokról írt könyvet – sokat konzultáltam a szeretetmunkáról. Az ő munkássága is nagyon figyelemreméltó, mivel katolikus teológusként LMBTQ-aktivista is.

A környezetvédelem mellett a gyermekvédelem és az emberek egymás iránti tisztelete egyre hangsúlyosabban jelenik meg a gondolkodásmódomban. És a középkori misztikus női irodalom, melyekről sokat olvasok is. Mindehhez egy belső átalakuláson kellett végigmennem, mely során felismertem, hogy a harag kiordításán és a feszültségek kicsatornázásán túl – amit egyébként imádok megjeleníteni – csendre és békességre van szükség. Sokszor ezt a nagyon egyszerű igényt kellemetlennek tartjuk kifejezni, pedig létfontosságú lenne.

Hamarosan az egyik legfontosabb nemzetközi kiállítóhelyen, a párizsi Centre Pompidou tárlatán szerepelnek a munkáid. Minek köszönhető ez a siker?

Szinte még most sem hiszem el, hogy megtörténik velem! A Centre Pompidou és a Bonotto Alapítvány alapította a Bernard Heidsieck performatív irodalmi díjat, melyet 2020-ban én nyertem meg. Bernard Heidsieck hangköltő volt, aki vizuális téren is alkotott. A díj alapítói figyelik a performatív hangművészettel foglakozó alkotókat, így kerültem a látókörükbe, és már 2018-ban fent voltam a díjazottak short listjén. Tavaly pedig első magyarként én vehettem át a díjat. Főleg a grafikai jellegű vizuális költeményeim közül válogattak a tárlat anyagába, melyek vezérfonalát a kontúrok adják. A zene kontúrja a kotta, a betű a szöveg kontúrja, és a test kontúrja is lényeges az előadásaimban. A kiállítás keretében QR-kód segítségével a hangművészeti alkotások is helyet kapnak. Szeptembertől pedig egy fesztiválsorozat keretében több kapcsolódó eseményt is rendeznek, mely során személyesen is előadhatok, és ezen a fantasztikus helyszínen mutathatom meg a magamon átszűrt üzeneteimet.

Írta: Sipos Tünde

Fenntartók

Médiapartner

szolke_online_kiallitas_
szolke_online_kiallitas_2
szolke_online_kiallitas_3
szolke_online_kiallitas_4
szolke_online_kiallitas_5
szolke_online_kiallitas_6
szolke_online_kiallitas_7
szolke_online_kiallitas_8
szolke_online_kiallitas_9
szolke_online_kiallitas_10
szolke_online_kiallitas_11
szolke_online_kiallitas_12
szolke_online_kiallitas_13
szolke_online_kiallitas_14
szolke_online_kiallitas_15
szolke_online_kiallitas_16
szolke_online_kiallitas_17
szolke_online_kiallitas_18
szolke_online_kiallitas_19
szolke_online_kiallitas_20
szolke_online_kiallitas_21
szolke_online_kiallitas_22
szolke_online_kiallitas_23
szolke_online_kiallitas_24
szolke_online_kiallitas_25
szolke_online_kiallitas_26
szolke_online_kiallitas_27
szolke_online_kiallitas_28
szolke_online_kiallitas_29
szolke_online_kiallitas_30
szolke_online_kiallitas_31
szolke_online_kiallitas_32
szolke_online_kiallitas_33
szolke_online_kiallitas_34
szolke_online_kiallitas_35
szolke_online_kiallitas_36
szolke_online_kiallitas_37
szolke_online_kiallitas_38
szolke_online_kiallitas_39
szolke_online_kiallitas_40
szolke_online_kiallitas_41
szolke_online_kiallitas_42
szolke_online_kiallitas_43
szolke_online_kiallitas_44
szolke_online_kiallitas_45
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

MANK_online_kiallitas_naprol_napra_1
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_2
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_3
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_4
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_5
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_6
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_7
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_8
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_9
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_10
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_11
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_12
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_13
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_14
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_15
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_16
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_17
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_18
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_19
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_20
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_21
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_22
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_23
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_24
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_25
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_26
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_27
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_28
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_29
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_30
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_31
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_32
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_33
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_34
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_35
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_36
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_37
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_38
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_39
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_40
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_41
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_42
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_43
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

MANK_online_kiallitas_maoe_foto_
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_2
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_3
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_4
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_5
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_6
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_7
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_8
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_9
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_10
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_11
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_12
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_13
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_14
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_15
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_16
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_17
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_18
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_19
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_20
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_21
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_22
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_23
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_24
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_25
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_26
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_27
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_28
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_29
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_30
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_31
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_32
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_33
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_34
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_35
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_36
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_37
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_38
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_39
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_40
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_41
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_42
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_43
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

MANK_online_kiallitas_eukarisztia_
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_2
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_3
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_4
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_5
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_6
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_7
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_8
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_9
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_10
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_11
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_12
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_13
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_14
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_15
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_16
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_17
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_18
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_19
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_20
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_21
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_22
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_23
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_24
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_25
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_26
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_27
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_28
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_29
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_30
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_31
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_32
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_33
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_34
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_35
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_36
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_37
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_38
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_39
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_40
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_41
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_42
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_43
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_44
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_45
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_46
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_47
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_48
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_49
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_50
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_51
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_52
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_53
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_54
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_55
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_56
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_57
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_58
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_59
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_60
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_61
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_62
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_63
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_64
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_65
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_66
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_67
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds