Dalba foglalt irodalom

2018.04.05 12:16:14 | Hírek

Két gazdag, különleges életutat mutattak be a 13. Alkotóművészeti Szalonon: Jánosi Zoltán irodalomtörténész, a Magyar Napló irodalmi folyóirat főszerkesztője és Kátai Zoltán Tinódi-lant díjat elnyert énekmondó beszélgetett. Mindketten a magyar kultúra elkötelezett képviselői, a régi magyar irodalom avatott ismerői.

Az Alkotóművészeti Szalon létrehozásakor az volt a fő célunk, hogy lehetőséget teremtsünk a különböző kulturális területeken tevékenykedő alkotóművészeknek az együtt gondolkodásra – nyitotta meg Mirtse Zsuzsa, a MANK Nonprofit Kft. művészeti tanácsadója a 13. Alkotóművészeti Szalont, melynek ötlete dr. Hóvári Jánostól, a MANK Nonprofit Kft. főigazgatójától származik.

dr. Hóvári János

Örülök, hogy az eltérő művészeti ágak képviselői egymásra találhatnak és együtt gondolkodhatnak bizonyos kérdésekről ezeken az alkalmakon, úgy gondolom, ez nagyon fontos annak az értékvilágnak, amelyet mi képviselünk – mondta el a főigazgató az Alkotóművészeti Szalon ötlete kapcsán, majd hozzátette: mindkét jelenlévő, Jánosi Zoltán és Kátai Zoltán is azt a világot, azt a hagyományt képviseli, amely az egybegyűlteket összehozta.

Az Alkotóművészeti Szalonoknak a Cseh Tamás Archívum ad otthont, így a hely szellemének megfelelően Hanák Gábor történész, az archívum alapítója minden alkalomra összeállít az archívum gyűjteményéből egy Cseh Tamásról szóló különleges kisfilmet, amelyet a beszélgetés kezdete előtt levetítenek. Ezúttal az Egyetemi Színpad bezárása előtti utolsó koncertjéről készült felvételeket nézhették meg a vendégek, melyeken Cseh Tamás is játszik, akinek jó barátja volt az est egyik vendége, Kátai Zoltán énekmondó.

A felvétel után Mirtse Zsuzsa, az est állandó háziasszonya arra kérte a jelenlévőket: meséljék el, hogyan kerültek szoros kapcsolatba a magyar kultúrával. Elsőként Jánosi Zoltán irodalomtörténész, tanár, a Magyar Napló irodalmi folyóirat főszerkesztője mondta el, miként lett a Nyíregyházi Főiskola tanulójából a Magyar Napló főszerkesztője. Állítása szerint beleszületett a magyar kultúrába, de ha ki kellene emelnie egy embert, akkor a nagyapját idézné fel, aki minden este Illyés Gyula Hetvenhét magyar népmese című kötetéből olvasott fel neki. „Az irodalommal való kapcsolatom itt kezdődött” – mesélte, majd hozzátette: a következő meghatározó élménye a gimnáziumban volt, ekkor ismerkedett meg Nagy László költészetével, aki óriási hatást gyakorolt rá: „átalakította a szemléletemet”. Majd elmondta: bármennyire meglepően hangzik, a testnevelőtanárának is óriási szerepe volt abban, hogy az irodalom felé fordult, ugyanis ő szerettette meg vele Sinka Istvánt. Innentől pedig, ha nem is egyenesen vezetett az út a Magyar Napló főszerkesztői posztjáig, mégis szinte egyértelmű volt, hogy hasonló pozíciót fog elvállalni, hiszen szervesen kapcsolódott az irodalmi élethez. Szinte minden rendezvényen, eseményen részt vett, amely az irodalomhoz fűződött, így a Kölcsey Egyesület, a Partiumi Írótábor és a Tokaji Írótábor találkozóin is megjelent. Utóbbi keretében ismerte meg Oláh Jánost is, a Magyar Napló korábbi főszerkesztőjét, aki rövid ismeretségük után felkérte, legyen a lap munkatársa, majd amikor komolyabban megbetegedett, megkérte őt, vegye át a helyét a folyóiratnál.

Jánosi Zoltán irodalomtörténész

Kátai Zoltán versmegzenésítéssel kezdte a pályáját, majd a régi zenénél kötött ki, bár saját bevallása szerint az élete nem kezdődött egyszerűen, ugyanis az iskola helyett sokszor választotta inkább a zenélést. Verszenésítéssel már katonasága ideje alatt is foglalkozott, József Attila-, Buda Ferenc- és Weöres Sándor-alkotásokat dolgozott fel. Majd a ’70-es évek végén találkozott a Kecskés Együttes Erdélyi reneszánsz című lemezével, amely nagy hatással volt rá és pályájára. Ennek köszönhetően kezdett el érdeklődni a reneszánsz kor iránt, és ekkor értette meg igazán Balassi költészetét is – mesélte. Ekkoriban kezdte el Szombathelyen az egyetemet is, és ekkor jelentkezett Tinódi-énekekkel a KISZ Központi Bizottságának kazettás pályázatára, amelyen végül díjat is nyert. A másik meghatározó élménye egy Wathay Ferenc-énekeskönyv volt, amely szintén nagy hatással volt rá, hiszen nemcsak tartalmilag, de formailag is lenyűgözte a könyv. „Ha akkoriban katona volt valaki, mint Wathay, vérben és mocsokban élt, folyton portyáztak, vagdalkoztak, de mindig túlélték. Nagyon érdekelt, milyen élet is lehetett ez” – mondta, majd kiemelte: a két költő közötti különbség is felkeltette a figyelmét, hiszen bár Balassi is ugyanebben élt, nála mégsem lehet olvasni a csatákról, nem úgy, mint Wathaynál. „Balassinál nincs halál. Ha másutt nem, az ének végén mindig ott van a reményteli gondolkodás, hogy Isten majd megsegít” – fűzte hozzá. Majd elmondta: egy rövid időre hátrahagyta az énekmondást és a 16. századot, ugyanis tizenegy évig játszott a Mákvirág népzenei együttesben, akikkel főként külföldön léptek fel. Véleménye szerint nagyon nagy felelősség a régi, reneszánsz énekekkel foglalkozni, hiszen el kell köteleződni nemcsak az énekek, de a korszak iránt is. „Ha mi nem csináljuk, akkor senki, és mi is úgy énekelünk, hogy alig tudnak róla az emberek” – hívta fel a figyelmet arra, mennyire kevesen foglalkoznak már a reneszánsz korszak énekeivel. Az énekmondással Tinódi hatására kezdett el foglalkozni, az ő szövegeiben olvasott először énekmondókról, és így alkotta meg maga is ezt a titulust – mesélt Kátai Zoltán arról, hogyan kezdett el a versek után az énekmondással foglalkozni. Majd hozzátette: egy énekmondás fordítva működik, mint a mai versek megzenésítése, hiszen nem a verset zenésíti meg egy énekmondó, hanem a már meglévő dallamra ír verseket, így Balassinál és Wathaynál is szerepelnek nóta- vagy strófajelzések, amelyek alapján megírható a zene.

Kátai Zoltán énekmondó

Jánosi Zoltán szerint Wathay és Balassi is olyan modellt jelenítenek meg verseikben, amely ezt követően végigvonul a magyarság sorsán. Szerinte azonban Balassinál is érezni a csatazajt, a harcot, de nagyon sokszor becsapja az olvasót a felvezetéssel, ahogyan például az Egy katonaénekben is teszi. „A vers úgy kezdődik, hogy csicseregnek a madarak, a patak csobog, folyamatosan mesél, és csak utána kezd bele a harcokba” – mutatott rá Jánosi Zoltán, majd el is szavalta a verset, amelyhez Kátai
Zoltán is csatlakozott. „Ez a magyar kultúra: amikor elkezdünk egy verset, és mindenki tudja folytatni” – mondta el ennek kapcsán az irodalomtörténész.

A beszélgetés során szó esett az irodalomtörténetről is: Jánosi Zoltán József Attila-díjas irodalomtörténész, aki a Nyíregyházi Főiskola rektora is volt, hangsúlyozta: egy mai irodalomtörténésznek olyan nyelven kellene az olvasókhoz szólnia, amelyet mindenki megért. Ezzel ellentétben viszont nagyon sok olyan tanulmány születik, amelyeket a tanárok is nehezen kódolnak, nemhogy a diákok. Szerkesztőként pedig úgy látja: manapság az írók nagy része a megélhetést tartja szem előtt, míg Balassi idejében ez fel sem merült. Ennek kapcsán emelte ki Kátai Zoltán Wathay isztambuli fogságát: a költő ugyanis még a cellájában is írt verseket, pedig ott nemhogy anyagi elismerésre nem számíthatott, de még arra sem, hogy szavai eljutnak a közönséghez. Mégis alkotott rendületlenül.

 

Forrás: Kultúra.hu

Fotó: Csákvári Zsigmond

Partnereink

veszprembalaton2023 NKA MMA kultura.hu
szolke_online_kiallitas_
szolke_online_kiallitas_2
szolke_online_kiallitas_3
szolke_online_kiallitas_4
szolke_online_kiallitas_5
szolke_online_kiallitas_6
szolke_online_kiallitas_7
szolke_online_kiallitas_8
szolke_online_kiallitas_9
szolke_online_kiallitas_10
szolke_online_kiallitas_11
szolke_online_kiallitas_12
szolke_online_kiallitas_13
szolke_online_kiallitas_14
szolke_online_kiallitas_15
szolke_online_kiallitas_16
szolke_online_kiallitas_17
szolke_online_kiallitas_18
szolke_online_kiallitas_19
szolke_online_kiallitas_20
szolke_online_kiallitas_21
szolke_online_kiallitas_22
szolke_online_kiallitas_23
szolke_online_kiallitas_24
szolke_online_kiallitas_25
szolke_online_kiallitas_26
szolke_online_kiallitas_27
szolke_online_kiallitas_28
szolke_online_kiallitas_29
szolke_online_kiallitas_30
szolke_online_kiallitas_31
szolke_online_kiallitas_32
szolke_online_kiallitas_33
szolke_online_kiallitas_34
szolke_online_kiallitas_35
szolke_online_kiallitas_36
szolke_online_kiallitas_37
szolke_online_kiallitas_38
szolke_online_kiallitas_39
szolke_online_kiallitas_40
szolke_online_kiallitas_41
szolke_online_kiallitas_42
szolke_online_kiallitas_43
szolke_online_kiallitas_44
szolke_online_kiallitas_45
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

MANK_online_kiallitas_naprol_napra_1
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_2
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_3
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_4
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_5
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_6
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_7
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_8
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_9
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_10
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_11
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_12
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_13
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_14
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_15
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_16
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_17
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_18
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_19
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_20
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_21
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_22
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_23
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_24
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_25
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_26
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_27
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_28
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_29
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_30
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_31
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_32
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_33
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_34
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_35
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_36
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_37
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_38
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_39
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_40
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_41
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_42
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_43
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

MANK_online_kiallitas_maoe_foto_
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_2
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_3
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_4
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_5
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_6
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_7
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_8
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_9
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_10
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_11
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_12
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_13
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_14
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_15
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_16
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_17
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_18
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_19
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_20
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_21
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_22
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_23
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_24
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_25
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_26
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_27
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_28
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_29
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_30
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_31
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_32
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_33
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_34
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_35
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_36
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_37
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_38
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_39
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_40
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_41
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_42
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_43
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

MANK_online_kiallitas_eukarisztia_
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_2
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_3
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_4
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_5
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_6
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_7
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_8
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_9
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_10
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_11
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_12
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_13
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_14
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_15
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_16
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_17
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_18
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_19
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_20
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_21
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_22
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_23
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_24
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_25
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_26
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_27
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_28
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_29
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_30
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_31
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_32
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_33
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_34
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_35
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_36
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_37
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_38
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_39
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_40
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_41
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_42
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_43
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_44
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_45
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_46
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_47
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_48
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_49
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_50
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_51
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_52
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_53
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_54
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_55
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_56
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_57
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_58
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_59
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_60
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_61
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_62
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_63
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_64
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_65
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_66
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_67
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds