A börtön világa költözött a MANK Galériába

2019.02.14 14:01:11 | Hírek

A börtönök világát eleveníti meg rendhagyó formában a Gruppo Tökmag Művészcsoport Design és Biztonság című, a szentendrei MANK Galériában február 13-án megnyílt kiállítása. A művészek nem első alkalommal találkoznak a Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft.-vel, hiszen az intézmény által bonyolított Derkovits-ösztöndíjban a csoport mindkét képzőművésze részesült már. A Gruppo Tökmag Művészcsoport védjegyévé vált mostanra a társadalmi, művészeti problémák problematizáló, olykor szubverzív bemutatása.

 

 

“Büszkeség számunkra, hogy a mai kiállítással nemcsak a fiatal művészgeneráció kiemelkedő tagjainak adhattuk át a galériánk tereit, de korábbi Derkovits-ösztöndíjasokként alkalmunk nyílt szorosabban figyelemmel kísérni pályájuk indulását” – mondta el a művészekről a kiállítást lebonyolító MANK Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója, Tardy-Molnár Anna. A tárlat tehát arról is bizonyságot tesz, hogy az intézmény az ösztöndíjas periódus lezárása után is kiemelt figyelemmel követi a fiatalok alkotói pálya alakulását.

 

Kovács Budha Tamás és Tábori András, a Gruppo Tökmag Művészcsoport tagjai

 

A MANK 2019-es évét a Találkozások éveként szeretjük aposztrofálni: az év kiállítási programját úgy állítottuk össze, hogy a Galériánk a művészettel, a művészekkel való találkozások helyszíne lehessen. Hogy olyanok is betekintést nyerhessenek a kortárs művészeti életbe, akik ahhoz korábban nem fértek, nem férhettek hozzá. De ahogyan a mai kiállítás is mutatja, a művészek munkáin keresztül olyan világba nyerhetünk bepillantást, ahova, szerencsés esetben soha nem jutnánk el. Olyan világok találkoznak ma itt a Galériában, amelyek szükségszerűen elválasztottak, a börtön és a szabad világ, elítélt és ítélő találkozása is megtörténik a kiállított munkákon keresztül” – fogalmazott az ügyvezető igazgató. 

„Az ókor óta léteznek büntetés céljára szolgáló építmények, és habár az évszázadok alatt számos változáson ment át a börtönépítészet, az adott kor társadalmi és politikai változásaival összefüggésben történt mindez. Az elv viszont, miszerint a bűnösnek az elkövetett bűntette mértékében kell elzárva bűnhődnie, nem változott. Az utóbbi években több oldalról is foglalkoztunk a börtön témával, de hogy igazán érdekes alanyt találjunk a mélyebb feldolgozásra, Strasbourgig kellett mennünk” – mondták el a kiállításról a művészek.

 

 

Mert milyen a klasszikus/modern börtön? Magas, szürke fallal bekerített, szürke kocka, rácsokkal. A funkcionalista építészet legyalult minden haszontalan elemet: kint, bent, alul, felül. Aztán egy rövid időre, a nyolcvanas években, a hosszú évtizedek ornamens hiánya után a börtönépületekre is visszatértek a díszítőelemek. A funkcionalizmusra jellemző, kiszámítható rendezőelveket felrúgva jelenik meg az épületeken a véletlenszerűség látszatát keltő játékos esztétika. „A racionális tervezés kötött elemeivel szemben ezeken az épületeken gyakran megjelennek meg asszociatív és mimetikus formák, melyeket a nyolcvanas éveket meghatározó pasztell színskála tovább erősít. A strasbourgi börtön változatos építészeti motívumai is sok képzőművészeti asszociációra adnak lehetőséget – Hans Richter, Frank Stella, Victor Vasarely vagy éppen a Memphis Milano csapat munkái juthatnak az eszünkbe. Objektjeink ezeket a funkcióval nem bíró elemeket gyűjtik egy térbe” – fogalmaztak.

 

Az alkotóknak közvetítők segítségével sikerült felvenniük a kapcsolatot a bent élőkkel, akiket arra kértek, hogy egy A4-es lapra rajzolják le az épületet, vagy annak egy általuk jellemzőnek tartott részletét, illetve, ha az érdekes számukra, a belső tereket. A kijuttatott alkotások a rabok az épületet meghatározó játékos forma- és színvilághoz fűződő ambivalens viszonyáról is árulkodnak.  

 

 

A művészeti formáció 2008-ban jött létre két alkotó: Tábori András és Budha Tamás részvételével. A csoport tevékenységének fókuszpontjában a közterek, az építészet, a városi nyomok, a talált tárgyak, a félmúlt archívumai és mindezek kombinációi állnak. A két alkotó a művészeti formáció előtt is dolgozott együtt a különböző projektekben: a csoport tevékenységének fókuszpontjában a közterek, az építészet, a városi nyomok, a talált tárgyak, a félmúlt archívumai és mindezek kombinációi állnak. Az urbánus térre, mint sok különböző, szabadon felhasználható médium tárhelyére tekintenek. Munkáik a városi élet, a publikus terek és a mindezt átszövő jelek és történetek viszonyrendszerében értelmezhetők. A csoport tevékenysége tehát a rejtett jelenségek hétköznapi valóságát, a nagyváros közelmúltjának mindennapjait veszi alapul, csaknem minden projektjük erre a közegre reflektál. Minden, ami mellett nap mint nap elsétálunk.

 

A kiállítás megtekinthető 2019. március 10-ig, hétfőtől péntekig 9 és 17 óra, hétvégén 10 és 17 óra között. 

Partnereink

veszprembalaton2023 NKA MMA kultura.hu
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow