A játék az egyetlen dolog az életben, ami komoly / Interjú Melkovics Tamással

2022.03.11 09:48:09 | ArtTér

Melkovics Tamás Derkovits Gyula képzőművészeti ösztöndíjas szobrászművésszel a 2021-es nyár legforróbb napjainak egyikén beszélgettünk az Elnök utcai közösségi műteremben, tulajdonképpen ugyanazokról a kérdésekről, amelyekről a művei is szólnak, a keletkezés és a kibontakozás rejtélyes útjairól, a fejlődés folyamatáról és a kezdetekről, minden alkotás és emberi tevékenység origójáról, a játékról. A szentendrei Ferenczy Múzeumban megrendezésre kerülő kiállítása is ugyanezeket a témákat fogja vizsgálni.

Csodálatos kaotikus tér van itt az Elnök utcai műteremben, ahol 13-an dolgoztok, és nekem, mint vendégnek nagyon izgalmas.

Az egész hely tele van élettel, a legkülönfélébb személyes tárgyakkal, festményekkel, és egyre több a szobor is. Szeretek itt lenni, bár nem ez a legideálisabb szobrászati tér. Viszont a közösségben való munka nagyon sokat ad. Sokat olvasok, munka közben is előadásokat, hangoskönyveket hallgatok, amelyek gyakran a lemondásról és megszabadulásról szólnak, miközben én görcsösen ragaszkodok a szobrászati identitáshoz, tárgyakkal teli világban élek.

S magad is tárgyakat hozol létre. Ez rendben van?

Az, hogy létrejön egy tárgy, csak egy része az egész történetnek. Olyan, mint a mérőszalag esetében: a felosztás, a sok határozott fekete vonal jelzi a centimétereket, de a közte lévő  üres tér maga a távolság, így az valójában nem üresség, hanem a lényeg. Szóval az, hogy ilyen körülmények mentén létrejön egy tárgy, inkább csak egyfajta következménye a munkámnak. Hogy ez rendben van-e így, azon én is sokat gondolkozom.

Gyakran érzem, hogy a helyesnek vélt életviteli szemlélettel nagyon sok téren ellentétben van a működési metódusom. Sokat gondolkodtam mostanában a helyes úton, a helyes működésen. Érdekes többezer éves szövegeket olvasni arról, milyen viszonyrendszereket alakítsunk ki az élethez. Még akkor is, ha a társadalmilag meghatározott norma folyamatosan változik, hiszen a változás az egyetlen állandó.  A legfontosabb az, hogy saját tapasztalataink alapján alakítsuk ki a meggyőződésünket. Amit a játékosságon túl igyekszem újra az alapeszköztáram részévé tenni, az a türelemnek és a fókuszált figyelemnek a gyakorlása. A személyes intuitív érzetek felerősítése mentén azt az életet igyekszem élni, amiről úgy érzem, hogy számomra a legjobb.

Melkovics Tamás: Blue kit, ragasztott MDF lemez, 60 darabból felépülő változó méretű kompozíció, 2020

Miként váltál szobrásszá?

Nem hiszek a predesztinációban, de nálam elég határozott volt a képzőművészeti irányultság egészen gyerekkoromtól kezdve. Ösztönös belső késztetés volt, ami elfogadó és támogató környezettel társult. Rodin önéletrajzában olvastam, hogy a szülői tiltás ellenére mennyire makacs igény volt benne a szobrászat gyakorlása. Szerencsére engem támogattak a szüleim, nem kellett az asztal alatt, titokban szénnel rajzolnom, mint azt Rodin tette. Jó kiindulási pont lehet, ha egy késztetés ennyire erősen jelen van, akkor arra érdemes odafigyelni. Sokszor azt látom, hogy az emberek legnagyobb keresztje, ha nem tudják, mi az az út, amit végig kell járniuk, ha nem találták meg azt az irányt, ami érdekli őket. Hálás vagyok a sorsnak, hogy ez nálam ennyire határozott. Nézd meg a tenyerem, milyen egyenes az életvonalam, egyértelmű itt minden. Ez misztika, vagy a fene se tudja, micsoda, de amikor belenézek a tenyerembe, azt látom, amit belül is érzek, hogy minden határozottan egyirányba vezet.

Még hosszú hónapok vannak a szentendrei Ferenczy Múzeumban megrendezésre kerülő kiállításodig, úgyhogy biztos érdekes lesz majd visszaolvasni ezt az interjút a megnyitó után, de hol tartasz most, mi lesz a kiállításod vezérfonala, témája?

Pár napja ugrott be a Play szó, mint lehetséges kiállítási cím. Még változhat, de most úgy érzem, ez írja le leginkább azt, ami visz. A játék tematikáján túl ez egyfajta indulás, valaminek a kezdete számomra.

Eddig a pályámon domináns volt a hogyan. Hogyan hozok létre valamit, milyen anyagokat használok, a gondolataimat miként tudom anyagokba átültetni. Persze ez egy lezárhatatlan folyamat, de úgy érzem a lényeg a miértben van. Az elmúlt 15 évben a hangsúly a létrehozáson és a technikai alapok elsajátításán volt.  A miért saját magam felfejtését is jelenti. Szellemibb korszakba lépek, mindamellett a technikai sík – mivel a fizikai térbe kerülnek az általam létrehozott objektek – továbbra is domináns marad. Anyaggal dolgozom, tehát nem léphetek át pusztán a szellemi térbe, de erősebb jelenlétet akarok adni annak a belső, szellemi dialógusnak, ami által megvalósul egy gondolat. A folyamat végeredménye pedig egy objekt, egy szobor.

Melkovics Tamás: Join, rétegelt nyírfa lemez, változó méretű 12 elemből álló kompozíció, 2020

Azért én még kérdezek egy anyagit, mert jellegzetes az anyaghasználatod.  Hogyan találtál rá a poliuretánra?

Gyakran az élethelyzet határozza meg, ki mivel dolgozik. Az elmúlt tíz évben sokat dolgoztam filmes produkciókban, ahol szinte minden műanyag. Egy furcsa plasztikvilág, amitől egyre távolabb kerülök. Őrült, szürreális időszak volt, ahol rendszerint műanyagokkal dolgoztam, a poliuretán is így került a képbe.  Nagyon sokat tanultam a filmezésből, de amikor egy nap alatt a teljes magyar filmgyártás leállt, az ráébresztett a saját ingatag viszonyomra ezzel a közeggel. Igaz, a következő gondolat már az volt, de hát nem vagyok kiszolgáltatott, nekem itt van a saját szobrászati praxisom, a Derkovits-ösztöndíjam, és gőzerővel dolgozni kezdtem. Két nagy, komplex szobor készült a leállások ideje alatt, és a 2020-as év lett az egyik legmeghatározóbb időszak az eddigi szobrászati munkámban, mert semmi másra nem kellett időt szánnom, csak a műtermi munkára.

Join (részlet), rétegelt nyírfa lemez, változó méretű 12 elemből álló kompozíció, 2020

Most milyen anyaggal dolgozol?

Sosem az anyag a meghatározó, de fontos a hordozó. Ha tehetném, követ faragnék, de erre nem az Elnök utca a megfelelő helyszín. Igyekszem letenni a műanyag megoldókulcsot, mert igénytelen és kicsit „hazug” anyagnak érzem, ami nem öregszik szépen. Ennek ellenére nagyon hasznos és kifejező lehet, ami talán pont a korunkat jól leíró tulajdonságaiból fakad. A rendelkezésemre álló lehetőségeken belül klasszikus szobrászati anyagokkal fogok az elkövetkező időszakban foglalkozni. Nagyon érdekel a fémöntés, ezen belül is a homokformázásos fémöntészet. Lenyűgöz az a redukált formanyelv, amit ez a technika hordoz.

A poliuretánhoz még egy gondolat: a Plastic Planet című dokumentumfilmben hallottam, hogy a kőkor, vaskor, bronzkor után most a plasztikkort éljük. Ebben az értelemben ez az anyag kórkép is. Társadalmunkban nagyon fontossá vált az idő és az energia, a poliuretánból könnyen és gyorsan lehet dolgozni, és ez reflektál a mai igényrendszerre. A klasszikus értelemben vett szobrászat nagyon lassú műfaj. Egy szobor elkészítése márványból, kézzel kifaragva éveket vesz igénybe. Nem összeegyeztethető azzal a ritmussal, amit a mai társadalom elvár az egyéntől, így kerülnek képbe a mesterséges anyagok. Ahhoz, hogy a műanyagot más anyagra cseréljem, de rendben legyen a tempó is, megfelelő formátumot kell találnom, és innen válik fontossá a miért végiggondolása.

Hol tartasz benne?

Sokat töprengtem, mi az, amiben a legőszintébben benne tudunk lenni, és itt ugrott be a játék. Az első hét év rendkívül fontos és meghatározó az életünkben, akkor épül ki a személyiségünk és a viszonyrendszereink alapszerkezete. Tehát a tanulási folyamataink egyik legmeghatározóbb eleme a játék. A játék a legkomolyabb dolog, sőt az egyetlen az életemben, amiben nem ismerek tréfát. A műtermen kívül is szinte minden nap játszom otthon. Főleg begamonozni szoktunk a párommal. Nagyon szeretek sakkozni is, de a begamon talán életszerűbb, mint a sakk.  Ott van a kocka, ami a véletlent hozza be, a külvilágot, amire nincs ráhatásod. És te mint játékos, erre reagálsz, próbálod a lehető legjobbat kihozni az adott dobásból. Ez az élet játéka, persze nagyon absztrakt formában. A sakk más dinamika, ott minden egyes döntés a játékost terheli, nincs külső tényező, az egész két játékos közti dialóg. Minden esetre a játék a lényeg, erre jutottam. 

Melkovics Tamás Blue kit című alkotásával.

A kiállítás kapcsán a játék fogalomkörét a legózáshoz hasonló értelemben használom. A legó egy formahalmaz, komplex, összefüggő rendszer. Én is olyan saját formarendszeren dolgozom, ami hosszú távon jól működtethető. Olyan halmazokat hozok létre, amik egy keretrendszeren és szabályszerűségeken keresztül végtelen számú variáció lehetőségét hordozzák. Az utóbbi néhány évben már modulokból, elemekből építettem fel munkákat, és a különböző elemekből nagyon komplex struktúrákat állítottam össze. Ezeket fejlesztem most tovább úgy, hogy ne zárt, hanem nyitott egységek legyenek, amiket újra tudok rendezni. Az a fajta szabad komponálási metódus, amit egy gyerek képvisel a legózásnál, az a kulcsa annak az alkotói igénynek, ami felé haladok. Az a célom, hogy ne a klasszikus, lassú, nehéz, technológiai központú szobrászati attitűd érvényesüljön a munkáimban, hanem meglévő elemekből szabadon tudjak komponálni. Ehhez viszont létre kell hozni egy olyan eszköztárat, formanyelvet, amivel dolgozni tudok. Ezen az úton haladok.

Interjút készítette: Jankó Judit

Az interjú 2021. nyarán készült. Melkovics Tamás egyéni kiállítása 2022. március 18. és június 26. között látható a szentendrei Ferenczy Múzeum Centrumban.

Fotók: Csákvári Zsigmond

Fenntartók

Médiapartner

szolke_online_kiallitas_
szolke_online_kiallitas_2
szolke_online_kiallitas_3
szolke_online_kiallitas_4
szolke_online_kiallitas_5
szolke_online_kiallitas_6
szolke_online_kiallitas_7
szolke_online_kiallitas_8
szolke_online_kiallitas_9
szolke_online_kiallitas_10
szolke_online_kiallitas_11
szolke_online_kiallitas_12
szolke_online_kiallitas_13
szolke_online_kiallitas_14
szolke_online_kiallitas_15
szolke_online_kiallitas_16
szolke_online_kiallitas_17
szolke_online_kiallitas_18
szolke_online_kiallitas_19
szolke_online_kiallitas_20
szolke_online_kiallitas_21
szolke_online_kiallitas_22
szolke_online_kiallitas_23
szolke_online_kiallitas_24
szolke_online_kiallitas_25
szolke_online_kiallitas_26
szolke_online_kiallitas_27
szolke_online_kiallitas_28
szolke_online_kiallitas_29
szolke_online_kiallitas_30
szolke_online_kiallitas_31
szolke_online_kiallitas_32
szolke_online_kiallitas_33
szolke_online_kiallitas_34
szolke_online_kiallitas_35
szolke_online_kiallitas_36
szolke_online_kiallitas_37
szolke_online_kiallitas_38
szolke_online_kiallitas_39
szolke_online_kiallitas_40
szolke_online_kiallitas_41
szolke_online_kiallitas_42
szolke_online_kiallitas_43
szolke_online_kiallitas_44
szolke_online_kiallitas_45
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

MANK_online_kiallitas_naprol_napra_1
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_2
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_3
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_4
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_5
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_6
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_7
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_8
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_9
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_10
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_11
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_12
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_13
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_14
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_15
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_16
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_17
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_18
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_19
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_20
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_21
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_22
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_23
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_24
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_25
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_26
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_27
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_28
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_29
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_30
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_31
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_32
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_33
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_34
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_35
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_36
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_37
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_38
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_39
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_40
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_41
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_42
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_43
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

MANK_online_kiallitas_maoe_foto_
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_2
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_3
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_4
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_5
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_6
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_7
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_8
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_9
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_10
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_11
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_12
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_13
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_14
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_15
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_16
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_17
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_18
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_19
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_20
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_21
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_22
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_23
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_24
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_25
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_26
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_27
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_28
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_29
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_30
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_31
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_32
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_33
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_34
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_35
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_36
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_37
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_38
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_39
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_40
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_41
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_42
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_43
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

MANK_online_kiallitas_eukarisztia_
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_2
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_3
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_4
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_5
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_6
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_7
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_8
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_9
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_10
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_11
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_12
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_13
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_14
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_15
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_16
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_17
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_18
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_19
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_20
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_21
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_22
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_23
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_24
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_25
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_26
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_27
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_28
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_29
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_30
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_31
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_32
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_33
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_34
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_35
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_36
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_37
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_38
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_39
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_40
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_41
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_42
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_43
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_44
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_45
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_46
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_47
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_48
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_49
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_50
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_51
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_52
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_53
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_54
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_55
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_56
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_57
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_58
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_59
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_60
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_61
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_62
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_63
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_64
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_65
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_66
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_67
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds