Az aradi tizenhármak emlékezetére, Krizbai Sándor kiállítása

2023.10.06 10:43:28 | Egyéb kategória

Egy megrendítő, méltó emlékező-kiállításnak lehetünk most tanúi. Néhány nap telt el október 6-a óta, amikor az egész magyar nemezt emlékezik az aradi vértanúk mártírhalálára. Most pedig Krizbai Sándor Munkácsy-díjas festőművész a kortárs festészet formanyelvén keresztül rendhagyó módon állít mementót számukra legújabb sorozatában.

“Egy mély és szisztematikus alkotói munkafolyamat kibontakozását láthatjuk a tárlat megtekintése során. A művész az erdélyi fejedelmeket bemutató portrésorozata után fordult az aradi tizenhármak történelmi témája felé. Nem kis feladatot vállalt magával az előző és a jelenlegi szériájával, ugyanis a kiválasztott történelmi alakokat legfőképpen irodalmi előképek nyomán ismerhetjük. Míg az erdélyi fejedelmek idejében egyálalán nem létezett a fotógráfia technológiája, addig az aradi vértanúk idejében is még gyerekcipőben járt a fényképészet, így az ő megjelenésüket, személyüket is rajzokon keresztül ismerjük csupán. Kiss Ernőről például ismerünk egy 1847-es talbotípiát, ami egy korai fotográfiai eljárás.

Az aradi vértanúk az a tizenhárom magyar honvédtiszt (12 tábornok és 1 ezredes), akiket az 1848–49-es forradalom és szabadságharc leverése után, az abban játszott szerepük miatt Aradon kivégeztek. A legismertebb aradi vértanúk portrékat Barabás Miklós készítette 1850-ben, melyet a litográfia sokszorított technikájával tudtak szélesebb körben is megismertetni. Thorma János, a nagybányai művésztelep egyik alapító tagja, történelmi festményeiről ismert alkotó 1893-1896 között festette meg a gyásznap drámai eseményét. Az előképekről, és Arad várának megidézéséről a bejárattal szemben láthatunk néhány példát. Az előképeket megfigyelve azonban leszűrhető, hogy kissé idealizált katonaportrékat láthatunk. A nemzeti romantika stílusjegyei figyelhetőek meg rajtuk, egyenruhában, jelvényeikkel kitüntetve ábrázolták őket.

Krizbai Sándor több éves, hosszú kutatómunka után fogott hozzá a portrék megfestéséhez. Alkotómunkáját azonban nem csak a történelmi feljegyzések tanulmányozása és az előképek mély megismerése tette ki. Ő a megélt érzelmek rettentős súlya felől közelítette meg a történelmi alakokat. Először is egyfajta mentalizációs gyakorlatként belehelyezkedett az aradi vártanúk utolsó estéjének helyzetében, amikor a megtört rangos honvédők a siralomházban gyötrődtek a rájuk mért halálos ítélet súlya alatt. Elképzelhetetlen szorongás, félelem, drámaiság összegződik ezekben a pillanatokban. Nem kis bátorságot jelent a szituáció elképzelése és átélése, melyet a festő fia, Gergő rögzített kameráján keresztül.

A felvételek után következtek a lélekállapotokat reálisan tükröző érzékeny szánrajzok elkészítése, melyeket pauszpapírra rajzolt Kizbai. Itt már megrendítő karakterrajzokat látunk, melyeken az ismert arcvonások az átélt borzalmak tükrében láthatóak.  

A megrendült lélekállapot megragadását fokozzák a portrék mellé kihelyezett utolsó mondatok is. Nehéz szavakba önteni a történelmi esemény drámáját. A festmények érzékletesebben beszélnek. Emlékezzünk általuk tehát Aulich Lajos, Damjanich János, Dessewffy Arisztid, Kiss Ernő, Knézich Károly, Lahner György, Leiningen-Westerburg Károly, Nagysándor József, Poeltenberg Ernő, Schweidel József, Török Ignác, Vécsey Károly és Lázár Vilmos hősi személyére.”

Sipos Tünde, művászettörténész

A kiállítás megtekinthető: 2023.10.13. – 2023.11.10. között a MANK Galéria nyitvatartási idejében, hétfőtől-péntekig 09.00 és 17.00 óra között. 

Partnereink

veszprembalaton2023 NKA MMA kultura.hu
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow