BEAT! – Kőbányai János korszakidéző fotói
2024.07.06. – 2024.09.02.
SZENTENDREI RÉGI MŰVÉSZTELEP
KŐBÁNYAI JÁNOS (1951) író, szociológus, lap- és könyvkiadó pályája elején, az 1970-es évek má- sodik felében gyámügyi előadóként szociográfiákat jelentetett meg fiatal munkásokról, a szocialista nagyvállalatok embertelen struktúrájáról és a társadalom peremén élő csellengőkről. Legnagyobb feltűnést keltő esszéi az ifjúsági ellenkultúra mibenlétéről, a magyarországi beat-, csöves és punkje- lenség értelmezéséről szóltak. Riporterként fényképezőgéppel járta a koncertek helyszíneit, és több mint tízezer fotót készített. Ebből a hatalmas képanyagból választottunk ki mintegy másfél százat a hazai beatkorszak utolsó nagy hullámából: a „magyar Woodstocknak” tartott tabáni rendezvé- nyekről, a „Bem Rockpartról”, az Illés, az LGT, a Mini, a Beatrice és más zenekarok fellépéseiről, valamint közönségükről. Bár a hazai beat-, rock- és punkkultúrának nyilvánvalóan megvoltak a nyugati mintái, mégis sajátosan magyar jellegzetességeket öltött – nemcsak külsőségekben, de ab- ban is, hogy az idősebb generációval szembeni lázadásba a szocialista rendszer ifjúságpolitikájával szembeni elégedetlenség keveredett. Jóllehet, az államhatalom részéről voltak a popzenének támo- gatott formái, a lázadóknak számítók a „tűrt” és „tiltott” kategóriák határmezsgyéjére szorultak. Így volt már az Illés együttes szilenciumra ítélésének idején is, és ez a szemlélet lehetetlenítette el később a Beatricét, illetve vezetett számos punk- és alternatív koncert (sőt zenekar) betiltásához, egyes előadók bebörtönzéséhez a nyolcvanas évek elején. Kőbányai János felvételei a zenetörténeti dokumentáción túl ekként a késő Kádár-korról is látleletet nyújtanak.
Rockenbauer Zoltán PhD
A Művészetek Völgyében látható szabadtéri kiállítás a Szentendrei Régi Művésztelep aktuális összművészeti tárlatának esszenciája. A pop-up bemutató válogatásába az eredeti koncepció alapján, Kőbányai János Kapolcshoz köthető ikonikus fotográfiái kerültek.