Képtörténet – Baksai József: Szent Kristóf

2021.03.17 08:00:00 | ArtTér

Egy kortárs műalkotás a legtöbb esetben már nem csak ecsettel és festékkel készül. Képtörténetek sorozatunkban megmutatjuk, hogyan lehet műtárgy az emberi test, egy videó, vagy éppen azok az anyagok, melyekben más már nem lát fantáziát. Ehhez pedig kreatív és intim alkotótereket fedezünk fel, ahol kortárs művészekkel találkozunk. A képek előtt állva pedig közösen kutatjuk fel mindazt, ami mögöttük van. Nézzük meg együtt, hogy miért is nem tud bárki ilyet festeni!

Baksai József a Szentendrei Régi Művésztelep meghatározó alkotója. Képzőművészeti munkássága mellett oktatói tevékenysége is jelentős, ugyanis több mint negyven éve tanít. Műtermében nagyméretű szénrajzokat, légies hatású akvarell kompozíciókat, és vaskosan rétegzett, olajfestékkel készített, ember nagyságú festményeket is láthatunk. Jelenleg egyéni kiállítására készül, melyben helyet kap majd a Szent Kristófot ábrázoló alkotása is, melyet most közelebbről is megvizsgálhatunk.

Baksai József (1957)

Szent Kristóf, 2021

olaj, vászon

200 x 100 cm

„Ennek a Szent Kristóf kompozíciónak, amin jelenleg dolgozom, van egy korábbi előzménye. Egy hasonló témát 1992-ben már megfestettem. Korábban olvastam Michael Tournier: Rémkirály című könyvét, és mivel általában olvasásélményeim inspirációiból dolgozom, így ez a mű is megihletett. Olvasás közben állandóan jegyzetelek, van mellettem egy pakli papír, és toll is. Ha jön egy ötlet, akkor azt lejegyzetelem. Ezekből nem konkrét vázlatok születnek, hanem inkább emlékeztetők. Egy könyv végigolvasása közben elég sok képterv születik, és ezek alapján állnak össze később a festményeim.

Egy ilyen jellegű olajkép, mint ami most látható nagyjából három hónap alatt készül el. Az alapra felvitt vastag festékrétegek átszáradásához ugyanis hosszabb idő szükséges. Az olajfestmények mellett azonban kisebb méretű akvarelleken is dolgozom, amikkel gyorsabban tudok haladni. Így ezek a munkák egymással párhuzamosan készülnek.”

Szent Kristóf legendája és a Rémkirály

„Képeimen általában elég sokféle mítosszal és különféle vallásokkal is foglalkozom, mivel felfogásom szerint a legtöbbjük végső célja nagyon hasonló. Az üdvösség elérése, önmagunk kiüresítése minden hitrendszerben egységesen jelen van. A bemutatott festményem főszereplője Szent Kristóf, aki egy ókori keresztény vértanú. Őt is az a vágy fűtötte, hogy Krisztussal találkozhasson, és ezért áldozatok meghozatalára is képes volt. Történetét a Legenda Aureából ismerjük. Egy remete tanácsolta számára, hogy testének erejét állítsa a gyengébbek szolgálatára, és segítsen számukra átkelni a nagysodrású folyón. Kristóf  tehát botjára támaszkodva a zarándok utazók támasza lett, és sok embert átjuttatott a túlpartra. Egy éjjel egy kisgyermek kérte segítségét, akivel szintén elindult, hogy átkeljen a folyón. Ám a gyermek súlya egyre nehezebb és nehezebb lett, amitől Kristóf csaknem a víz alá merült. Mikor átértek, a kisfiú így szólt: „Ne csodáld, Kristóf, mert nemcsak az egész világ terhét cipelted a válladon, hanem azt is, aki a világot teremtette. Én vagyok Krisztus, a te Királyod, nekem szolgálsz ezzel a munkával. Hogy megbizonyosodj arról, amit mondok, visszatérve szúrd a földbe botodat a kunyhó mellett, s meglátod, reggelre kivirágzik, és gyümölcsöt hoz.” Szent Kristóf neve egyébként görögül Christophoros, ami azt jelenti, hogy Krisztus-hordozó. Alakját, mint az üdvösségre törekvő ember jelképét festetem meg.

Az ide kapcsolódó olvasmányélményem, az említett Rémkirály című könyv a második világháború időszakában játszódik, és tulajdonképpen a főszereplő, Abel életét követhetjük végig benne. Az egész történet tele van szimbólumokkal. Nem véletlen például, hogy Abel árvaként a Szent Kristóf Kollégium lakója volt. Ajánlom a könyvet az olvasók számára, vagy a film adaptációt, mely John Malkovich főszereplésével szintén zseniális!”

A kép részletei és dimenziói

„Amint látható a képnek igen vaskos felülete van, ami a felhordott festékrétegeknek köszönhető. A festéket én magam készítem, mivel ilyen mennyiségben igen költséges az alapanyag.  A recept pedig nem más, mint pigment és lenolaj. Ezt viszem fel fokozatosan, rétegenként, amíg megfelelően átszáradnak az egyes felületek. Ha türelmetlen lennék, akkor az anyag ráncosodna és repedezne, ezért jól kell bánni az idővel.  Az olajfesték egyébként a legjobb kötőanyag, ha otthagyod a palettán, akkor levésni sem lehet róla. Ezért a festményeim nagyon masszívak. Már fiatalon ezzel a technikával kísérleteztem, csak akkor még a szabadban festettem olajjal és addig rétegeztem a felületeket, amíg rájöttem, hogy ez a módszer a témát is kiemeli.

Sok akvarellt is készítek, ami ezzel szemben sokkal gyorsabban készül el. Az építészeti akvarell stílust kedvelem jobban, ami egy alapozott technika, tehát festés előtt a kartont le kell alapozni.

Sok szempontból van dualitás, azaz kettősség a munkáimban, ami a munkamódszeremben és az ábrázolt témákban is megfigyelhető. Mitológiai és bibliai témákkal is foglalkozom. A képeimen belül gyakran jelennek meg olyan figurák, melyek egyszerre utalnak profán és szakrális tartalmakra is. Az értelmezésben pedig nagy szerepe van az asszociációknak. Az elsődleges jelentésen túl még számos réteg felfedezhető a kompozíciókban, melyek akár egymással ellentétesnek is hathatnak. Ezen kívül a munkamódszeremben is megjelenik a kettősség.Például a nagyméretű festményeimen zavar a részletgazdagság, pedig minden kompozíciót realistán kezdek megfesteni. Aki képes a realisztikus ábrázolás módra, abban általában meg is van az igény arra, hogy így fejezze ki magát. De aztán elkezdem szétszedni, dekomponálni a képet. Érdekes, hogy az akvarelleknél egyáltalán nem zavar a realisztikus ábrázolás mód, sőt, ott törekszem is erre.”

Jelek és jelentések

„Az ábrázolás szempontjából több érdekessége is van a Szent Kristóf festménynek. Például Kristóf vállán Krisztust nem gyermek képében, hanem egy vékony arany sáv megfestésével jelenítettem meg. Örök kérdés, hogy az isteni minőséget meg lehet-e festeni, vagy sem, és ha igen, akkor milyen módon? Ezért ezt a megoldást választottam a dilemma feloldásához, mivel az arany szimbolikája megfeleltethető Krisztus ábrázolásának.

A regényhez visszakanyarodva pedig fontos szempont benne, hogy a főszereplő milyen állatokat kedvel. Kedvencei, a szarvas, a ló és a galamb, melyek jelképei az újjászületésnek, az örök életnek és a léleknek. Ez is egy párhuzam Kristóf törekvéseivel, akinek célja az üdvözülés. Ezért lett a kompozíció fontos eleme a SALUS (azaz üdvösség) felirat, aminek jelentése is meghatározó, de mint képalkotó elem is lényeges. Szeretek játszani a képekben a szövegek megjelenítésével, és azok helyével is. Fontos számomra a betű, mint képelem. 

Továbbá az is egy izgalmas tényező, hogy a kép igazán csak akkor érvényesül, ha a néző egy kicsit távolabb áll meg előtte. Sok részlet, csak egy bizonyos távolságból áll csak össze a szemben. Amikor festem a képet, akkor nem csak ebből a szögből dolgozom rajta, ahogy most áll a műteremben, hanem elviszem a hátsó falhoz is és a kertbe is kiviszem. Ez azért fontos, mert minden irányból meg kell világtani, ugyanis így másként látszanak az egyes oldalak. A fényviszonyok teljesen megváltoztatják a képet, amikor körbeforgatom. Felül szórt fény világítja meg, és oldalról nézve is mindig másmilyen. Érzékletesebb élmény jön tehát létre, ha teret hagyunk ahhoz, hogy igazán érvényesülni tudjon a festmény.

A Képtörténetek sorozatban bemutatott műalkotások a MANK közreműködésével megvásárolhatóak a publikálás hónapjában, így Baksai József: Szent Kristóf című festménye 2021. márciusában. Kapcsolatfelvétel: kozonseg@alkotomuveszet.hu

Fenntartók

Médiapartner

szolke_online_kiallitas_
szolke_online_kiallitas_2
szolke_online_kiallitas_3
szolke_online_kiallitas_4
szolke_online_kiallitas_5
szolke_online_kiallitas_6
szolke_online_kiallitas_7
szolke_online_kiallitas_8
szolke_online_kiallitas_9
szolke_online_kiallitas_10
szolke_online_kiallitas_11
szolke_online_kiallitas_12
szolke_online_kiallitas_13
szolke_online_kiallitas_14
szolke_online_kiallitas_15
szolke_online_kiallitas_16
szolke_online_kiallitas_17
szolke_online_kiallitas_18
szolke_online_kiallitas_19
szolke_online_kiallitas_20
szolke_online_kiallitas_21
szolke_online_kiallitas_22
szolke_online_kiallitas_23
szolke_online_kiallitas_24
szolke_online_kiallitas_25
szolke_online_kiallitas_26
szolke_online_kiallitas_27
szolke_online_kiallitas_28
szolke_online_kiallitas_29
szolke_online_kiallitas_30
szolke_online_kiallitas_31
szolke_online_kiallitas_32
szolke_online_kiallitas_33
szolke_online_kiallitas_34
szolke_online_kiallitas_35
szolke_online_kiallitas_36
szolke_online_kiallitas_37
szolke_online_kiallitas_38
szolke_online_kiallitas_39
szolke_online_kiallitas_40
szolke_online_kiallitas_41
szolke_online_kiallitas_42
szolke_online_kiallitas_43
szolke_online_kiallitas_44
szolke_online_kiallitas_45
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

MANK_online_kiallitas_naprol_napra_1
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_2
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_3
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_4
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_5
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_6
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_7
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_8
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_9
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_10
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_11
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_12
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_13
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_14
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_15
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_16
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_17
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_18
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_19
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_20
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_21
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_22
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_23
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_24
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_25
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_26
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_27
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_28
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_29
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_30
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_31
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_32
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_33
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_34
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_35
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_36
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_37
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_38
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_39
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_40
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_41
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_42
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_43
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

MANK_online_kiallitas_maoe_foto_
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_2
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_3
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_4
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_5
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_6
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_7
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_8
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_9
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_10
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_11
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_12
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_13
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_14
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_15
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_16
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_17
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_18
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_19
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_20
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_21
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_22
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_23
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_24
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_25
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_26
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_27
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_28
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_29
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_30
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_31
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_32
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_33
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_34
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_35
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_36
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_37
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_38
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_39
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_40
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_41
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_42
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_43
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

MANK_online_kiallitas_eukarisztia_
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_2
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_3
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_4
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_5
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_6
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_7
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_8
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_9
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_10
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_11
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_12
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_13
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_14
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_15
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_16
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_17
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_18
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_19
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_20
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_21
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_22
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_23
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_24
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_25
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_26
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_27
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_28
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_29
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_30
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_31
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_32
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_33
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_34
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_35
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_36
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_37
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_38
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_39
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_40
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_41
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_42
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_43
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_44
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_45
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_46
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_47
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_48
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_49
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_50
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_51
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_52
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_53
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_54
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_55
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_56
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_57
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_58
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_59
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_60
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_61
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_62
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_63
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_64
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_65
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_66
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_67
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds