Képtörténet – Birtalan Zsolt: Terepszemle No. 6.

2021.05.31 14:00:00 | ArtTér

Birtalan Zsolt portréja. Fotó: Bilinski Anna

Egy kortárs műalkotás a legtöbb esetben már nem csak ecsettel és festékkel készül. Képtörténet című sorozatunkban megmutatjuk, hogyan lehet műtárgy az emberi test, egy videó, vagy éppen azok az anyagok, melyekben más már nem lát fantáziát. A képek előtt állva pedig közösen kutatjuk fel mindazt, ami mögöttük van. Ezúttal Birtalan Zsolt fotóművész egyik műtárgyát mutatjuk be részletesen.

Birtalan Zsolt (1967-)
Terepszemle No. 6.
giclée print
12×18 cm
Eladási ár: 105.000 Ft

A Képtörténetek sorozatban bemutatott műalkotások a MANK közreműködésével megvásárolhatóak, így Birtalan Zsolt: Terepszemle No. 6. című fotográfiája 2021. június 30-ig. Kapcsolatfelvétel: kozonseg@alkotomuveszet.hu

Munkamódszer – koncepció mentén

Munkáim különböző alkotói szakaszaim szerint sorozatokba rendezhetőek egy-egy előre meghatározott gondolatiság vagy tematika szerint. Általában évente szervezek egy átfogó kiállítást, melyben az azt megelőző időszak fényképeit mutatom be. Természetesen időnként spontán módon is készítek felvételeket, amik ugyan nem illeszkednek az aktuális gondolatvilágomba, de ha valami izgalmasat látok, azt nem hagyom ott az utcán. Egy jó felvétel akár egy későbbi széria meghatározó darabja is lehet.
A fotográfia műfajából adódóan, a munkamódszer tekintetében van egy alapvető különbség a festészet, a szobrászat vagy akár a konceptuális fotográfia között. Amikor egy képzőművész az üres vászon előtt állva, vagy adott anyagból hoz létre egy műalkotást, akkor a saját víziója mentén dolgozza ki a részleteit: beállítja a kompozíciót, kiválasztja a megfelelő színeket és eszközöket. Tehát egy elképzelést realizál a munkájában. Ezzel szemben a fotográfus nem egy üres lapból indul ki, nem a semmiből hoz létre valamit, hanem ezzel ellentétben az adott sokféleségből választja ki, és ragadja meg a számára izgalmas mozzanatokat.

Jelenetek az utcáról

Munkamódszerem a streetphoto műfajához áll közel – de mindig hangsúlyozom, hogy ettől sok szempontból el is térek. Én magam is sokat járok gyalog a városban, és figyelem a jelenségeket. De fontos, hogy mindig összefüggésekben és koncepciókban gondolkodom. A streetphoto műfajában alkotók általában hagyják magukat sodortatni a különböző életszituációkban, és a számukra érdekesnek gondolt jelenségekről készítenek egy filmkockát. Én ezzel pontosan ellentétesen gondolkodom, és az előre meghatározott témámhoz keresem kifejezetten a megfelelő látványokat. A bemutatott fotó a hiány témakörét feldolgozó és az erre reflektáló fényképeim sorába tartozik.


A fotográfiánál nehézséget jelent a többi művészeti ággal szemben, hogy teljesen a valósághoz van kötve, míg egy grafika, festmény vagy szobor esetében végtelenül messze is elrugaszkodhatunk a realitástól. A 20. század eleje óta a művészek nagyon sokféle valóságot hoztak létre, új dimenziókat nyitottak meg a képzőművészetben, így egy absztrakt, vagy nonfiguratív festmény önmagában is értelmezhető anélkül, hogy a valóságot számon kérnék rajta. A fotográfia esetében ez nehezen képzelhető el, mivel kifejezetten a valóságból kell kiindulnia, és abból kell rögzítenie valamit. Persze vannak olyan kivételek, mint a fotogram, vagy más fényképészeti eszközökkel létrehozott kép, melyek inkább a képzőművészet többi ágához köthetőek. De azokon a felvételeken, amelyeken a valóság valamilyen szelete látható, azokon legtöbbször a látvány konkrét meghatározását kérik számon. Például, hogy pontosan melyik utcában készült a kép, vagy hogy miből készült az adott tárgy, ami megjelenik rajta stb., pedig ennél jóval rétegzettebb jelentéseket is meg tud jeleníteni egy művészeti fotográfia.

Bitalan Zsolt Terepszemle No. 2 című alkotása. Fotó a művész jóvoltából.


Kép és látvány


A művészi munkám során mindig igyekszem olyan látványt generálni, melyben érzékelhetővé válnak olyan részeletek is, amik valójában nincsenek jelen a képen. Egyfajta katalizátorként mégis képes vagyok elérni, hogy a néző elképzeljen magának egy saját látványvilágot. Nagyon foglalkoztat ennek a sejtelmes jelenlétnek a képi megvalósítása.
Mivel a fényképészi, gyakorlati munkám során műtárgyakat fotózom, ezért ennél az eljárásnál teljes mértékben a valóság rögzítésén van a fókusz. Ilyenkor semmilyen szubjektív szempont nem érvényesülhet, mert valósághű reprodukciókat kell létrehoznom. A fotóművészeti tevékenységem során ennek teljesen az ellentétével foglalkozom.

Egy kép a hiányról


A Terepszemle No. 6. című fotón egy üres kosárlabdapálya látszik. Amikor ezt a képet készítettem, éppen streetballt játszott hat játékos a pálya egyik oldalán. Ennek a csapatjátéknak a lényege, hogy csak egy palánkot használnak, így a pálya másik oldala teljesen szabadon áll. A másik palánk funkciótlan a játék szempontjából, olyan mintha ott sem lenne. A streetball tulajdonképpen a kosárlabdának egy egyszerűsített változata, amihez kevesebb ember kell, gyorsabb és dinamikusabb a játék folyamata. Amikor ezt a jelenetet megláttam, leültem a pálya szélén, de egy kockát sem lőttem a játék menetéről. A pálya másik oldalát néztem, az üres palánkot. Akkor fotóztam, amikor éppen oda átesett a labda. Ezen a térszakaszon nem volt senki, ráadásul a labda még éppen a levegőben repült. Az idő tényezője tehát hihetetlenül izgalmas ezen a felvételen, ugyanis érzékeljük, hogy a másodperc egy tört része múlva már a labda le fog pattanni. A képet nézve csak érzékelhető, de direkt módon nem látható a személyes jelenlét.
Az idő tényezője a fotográfiában számomra elég ijesztően is hat. Egy képzőművészeti alkotás nincs annyira az időhöz kötve, mint egy fotó. Egy festmény készülhet egy óra alatt, vagy akár évekig is, sőt később akár át is festhetik. A fotó azonban az idő egy adott pillanatának lenyomatát nagyon erősen őrzi. Amit egy felvételen látunk, az az idő egy adott pillanatában létezik csak. Sem előtte nem volt, sem utána nem fog soha többé létezni. Emiatt egyébként néha túlzott felelősséget is érzek aziránt, hogy mit fotózok le.

Birtalan Zsolt Terepszemle No. 11 című képe. Fotó a művész jóvoltából.

Talál, aki keres


Ha én azt tűzöm ki célul, hogy a hétköznapi életben szeretnék találni valami számomra érdekes jelenséget, annak nincs előre meghatározható helye, sem időpontja. Az bárhol lehet, és bármikor. Ezért sokat kell menni és keresni ahhoz, hogy az ember rátaláljon. Ez pedig úgy jöhet létre, ha az adott témára a fotós érzékenyítve van, ezért ha ilyennel találkozik, akkor arra felfigyel. Esetemben a hiány, a nem jelenlévő valóság témaköre izgalmas. Ezért, mivel folyamatosan ezzel foglalkozom, megismerem, ha éppen ilyen képtémát látok. Amire fogékonyak vagyunk azzal találkozni fogunk.

Valós dimenziók – technika, méret, példány

A fényképészek hajlamosak túlzott jelentőséget tulajdonítani a technikai felszereléseknek, mivel ezek általában nagyon látványos dolgok. Én jelenleg javarészt digitális eljárásokkal dolgozom, de analógot is szoktam fotózni. A jövőben szeretném megváltoztatni az arányokat és a képeim nagyobb részét analóg technikával elkészíteni.
A felvételeimet általában két méretben nagyítom ki, vagy hívom elő, melyek legtöbbször digitális alapú giclée printek. A nagyobb, 40 x 60 centiméteres méretből öt darab készül, míg a kisebb, 12×18 centiméteres változatból nyolc vagy tíz.
Fontos a fotográfiáim szempontjából, hogy mindig fekete-fehérek. Ezzel azt szeretném hangsúlyozni, hogy ne a képek konkrét ábrázolását, hanem a mélyebb értelmezési rétegeit emeljem ki a nézők számára.

Készítette: Sipos Tünde művészettörténész

Fenntartók

Médiapartner

szolke_online_kiallitas_
szolke_online_kiallitas_2
szolke_online_kiallitas_3
szolke_online_kiallitas_4
szolke_online_kiallitas_5
szolke_online_kiallitas_6
szolke_online_kiallitas_7
szolke_online_kiallitas_8
szolke_online_kiallitas_9
szolke_online_kiallitas_10
szolke_online_kiallitas_11
szolke_online_kiallitas_12
szolke_online_kiallitas_13
szolke_online_kiallitas_14
szolke_online_kiallitas_15
szolke_online_kiallitas_16
szolke_online_kiallitas_17
szolke_online_kiallitas_18
szolke_online_kiallitas_19
szolke_online_kiallitas_20
szolke_online_kiallitas_21
szolke_online_kiallitas_22
szolke_online_kiallitas_23
szolke_online_kiallitas_24
szolke_online_kiallitas_25
szolke_online_kiallitas_26
szolke_online_kiallitas_27
szolke_online_kiallitas_28
szolke_online_kiallitas_29
szolke_online_kiallitas_30
szolke_online_kiallitas_31
szolke_online_kiallitas_32
szolke_online_kiallitas_33
szolke_online_kiallitas_34
szolke_online_kiallitas_35
szolke_online_kiallitas_36
szolke_online_kiallitas_37
szolke_online_kiallitas_38
szolke_online_kiallitas_39
szolke_online_kiallitas_40
szolke_online_kiallitas_41
szolke_online_kiallitas_42
szolke_online_kiallitas_43
szolke_online_kiallitas_44
szolke_online_kiallitas_45
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

MANK_online_kiallitas_naprol_napra_1
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_2
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_3
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_4
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_5
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_6
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_7
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_8
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_9
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_10
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_11
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_12
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_13
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_14
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_15
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_16
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_17
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_18
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_19
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_20
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_21
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_22
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_23
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_24
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_25
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_26
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_27
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_28
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_29
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_30
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_31
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_32
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_33
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_34
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_35
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_36
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_37
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_38
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_39
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_40
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_41
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_42
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_43
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

MANK_online_kiallitas_maoe_foto_
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_2
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_3
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_4
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_5
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_6
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_7
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_8
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_9
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_10
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_11
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_12
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_13
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_14
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_15
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_16
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_17
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_18
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_19
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_20
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_21
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_22
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_23
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_24
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_25
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_26
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_27
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_28
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_29
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_30
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_31
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_32
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_33
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_34
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_35
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_36
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_37
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_38
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_39
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_40
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_41
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_42
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_43
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

MANK_online_kiallitas_eukarisztia_
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_2
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_3
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_4
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_5
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_6
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_7
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_8
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_9
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_10
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_11
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_12
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_13
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_14
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_15
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_16
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_17
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_18
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_19
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_20
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_21
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_22
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_23
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_24
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_25
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_26
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_27
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_28
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_29
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_30
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_31
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_32
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_33
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_34
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_35
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_36
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_37
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_38
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_39
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_40
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_41
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_42
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_43
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_44
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_45
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_46
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_47
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_48
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_49
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_50
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_51
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_52
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_53
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_54
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_55
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_56
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_57
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_58
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_59
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_60
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_61
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_62
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_63
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_64
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_65
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_66
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_67
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds