Képtörténet / Farkas Zsófi: Halvány lila kijelentés
Egy kortárs műalkotás a legtöbb esetben már nem csak ecsettel és festékkel készül. Képtörténetek sorozatunkban megmutatjuk, hogyan lehet műtárgy az emberi test, egy videó, vagy éppen azok az anyagok, melyekben más már nem lát fantáziát. Ehhez pedig kreatív és intim alkotótereket fedezünk fel, ahol kortárs művészekkel találkozunk. A képek előtt állva pedig közösen kutatjuk fel mindazt, ami mögöttük van. Nézzük meg együtt, hogy miért is nem tud bárki ilyet alkotni!
Farkas Zsófi szobrászművész egy éve kezdett el üveggel foglalkozni, mely egy régóta dédelgetett álmának a megvalósítását is jelentette. A bárdudvarnoki Nemzetközi Üvegművészeti Alkotótelepen adott formát legújabb üvegszobrainak, melyekben új dimenzió nyílik az anyag, és a néző belső útjai felé is.
Mű címe: Halvány lila kijelentés
Technika: optikai üveg
Évszám: 2022
Méret: 36 x 17,5 x 6,5 cm
A mű ára: 1.850.000 Ft
Az üveg-álom
„Több mint 25 éve foglalkozom szobrászattal, és egy éve fordultam az üveg anyaga felé, pedig már főiskolásként is szerettem volna üvegplasztikákat készíteni – de akkor még nem volt erre lehetőségem. A figyelmem ezért más anyagok felé terelődött, de a tudatom mélyébe elraktározódott ez a több évtizedes álom. Az utóbbi években egyre többet gondoltam az üveg izgalmas lehetőségekkel teli anyagára, és egyre erősebb lett bennem az indíttatás, hogy ezt még életemben kipróbáljam.
Bár korábban nem ismertem, de az interneten rátaláltam az immár 31 éve kiemelkedően magas színvonalon működő bárdudvarnoki Nemzetközi Üvegművészeti Alkotótelepre. A műhely vezetője, Andor István üvegművész készségesen fogadott, és örült az érdeklődésemnek. Tavaly nyáron egy hetet töltöttem az alkotótelepen, ahol hazai, és nemzetközi világklasszis üvegművészekkel ismerkedhettem meg. Itt együtt dolgozhattam velük, és sokat tanulhattam tőlük az üveg tulajdonságairól, és a speciális technikák fortélyairól. Nem sokan tudják, de a magyar üvegművészet abszolút élvonalbeli, világviszonylatban is – dacára annak, hogy soksor elég szerény és nehéz körülmények között dolgoznak a művészek.
Amikor hazaérkeztem, éreztem, hogy az üveg lesz az én utam, bár azt nem tudom meghatározni még, hogy mennyi ideig. Ezzel most egy szellemi és művészeti újjászületés korszakát élem.„
Szobrászként üveggel foglalkozni
„Hihetetlenül nagy lehetőség van az üvegben, ami nem fed le pusztán egy szakmát, mert kapcsolódik az építészethez, az ólomüveg készítésen keresztül például a festészethez is, vagy a szobrászathoz, de még a grafika, vagy a területeihez is, nem beszélve az iparművészetről.
Formailag más dolgokat készítek üvegből, mint a korábbi organikusabb, biomorf, mozgékonyabb kompozícióim során. Az üvegben – ami adja is magát – megtaláltam a szimmetrikus, leegyszerűsített, minimalisztikusabb formákat. Nagyon izgalmas többek között számomra, mint szobrász számára az üvegben, hogy itt egy újabb dimenzió lép érvényre. Mert nem csak szélessége, magassága és mélysége van a tárgynak, hanem keletkezik egy negyedik, belső dimenziója is, mivel beleláthatunk a mű belsejébe. A csiszolás és polírozás által ugyanis az áttetszőség miatt láthatóvá válik, hogy mi történik az üvegben. Tulajdonképpen teljesen elölről kellett kezdenem gondolkodni a szobrászat alapfogalmairól, és kérdéseket kellett magamban újra fogalmaznom. Azt gondolom, hogy én csak formát, vagy keretet adok annak, ami az üveg anyagán belül történik. Szobraimban szeretném megmutatni azt a folyamatot, amit maga az anyag rögzít. Ezek lehetnek például különféle fényjelenségek, árnyékok, optikai torzulások, nagyítások, kicsinyítések, bemetszések, tükröződések, melyeket a forma variálásával tudok elérni. Másrészt az anyag saját életet él: tele van buborékkal, vagy áramlásvonalak keletkezhetnek benne, amik nem befolyásolhatóak. Nem tudjuk pontosan, hogy mi fog történni, amikor a negatív formát üvegcseréppel telítve betesszük a villanykemencébe. Számomra talán a legrevelatívabb élmény volt megélni, hogy az üvegnek mennyire saját élete és akarata van. Ezt mindenki átérzi, aki üveggel foglalkozik. Izgalmas és misztikus folyamat, ami csak egy adott pontig irányítható. Éppen ezért, ha valaki az üveggel foglalkozik azt tudja, hogy a művek nagy százaléka az anyag sajátosságai miatt nem sikerül. A speciális adottságok miatt, ha az anyagrészecskék nem jól illeszkednek egymáshoz, akkor szétfeszülhetnek, elrepedhetnek. De az is előfordulhat, hogy csak egy hét múlva, vagy már a csiszolás folyamatában repedezik szét. A hűtésnél is nagy a rizikófaktor, mert fokról fokra, nagyon lassan kell visszahűteni az üveget, hogy a molekulák és szerkezetek megfelelően beálljanak. Az anyag saját maga diktálja a feltételeit. Ennek felfedezése miatt szerettem bele az anyagba.”
Rajztól a csiszolásig
„Egy-egy tárgy megalkotása előtt mindig rajzban kezdek el gondolkodni. Rajzos vázlatok sokaságát készítem el, mielőtt nekiállok valaminek. Hetekig gondolkodom rajtuk, annak ellenére, hogy a végső forma egyszerű. Valójában rengeteg szellemi munka van előzi meg a végeredményt. Azt azonban, hogy konkrétan miért ilyen leegyszerűsített, szimmetrikus formák születtek meg, nem tudom pontosan, mert ösztönösen jöttek elő a tervezés folyamata során.
Következő lépésként a műtermemben hungarocellből készítek egy alap modellt a szobrokhoz – ennek a magnak a felülete nyomot képez majd a későbbiekben az üveg felületén. Ezután egy speciális tűzálló gipszből negatívot készítek, mely olyan lesz, mint egy edény – ebbe fog kerülni az üveg az olvasztáshoz. Ezt a kitöltött negatív formát kell a villanykemencébe helyezni. Az üveg 900 fokra hevítve olvad meg, amit aztán egy nagyon lassú folyamat során hűtünk vissza. A most bemutatott üvegszobrok némelyikénél egy másik technikát alkalmaztam az olvasztásnál: az üvegcserepet nem közvetlenül a formába helyeztem bele, hanem egy fölé épített másik, tölcsérszerű tartályba. A megolvadt üveg ilyenkor egy apró lyukon át befolyik a negatív formába és kitölti azt. Ennél az eljárásnál tisztább lesz az üveg, viszont előfordul, hogy a szobor felületén egy köldökszerű apró nyom marad a befolyás helyén. Ezt a kis részletet tudatosan benne hagyom a szobraimban. Sok ehhez hasonló véletlen változó van ennél a technológiánál, ami izgalmassá teszi a végeredményt.”
Az üveg színe
„A szobor színét ebben az esetben a felhasznált üveg alapszíne adja meg. A munkákat megelőző kutatási fázisban egy észak-csehországi üveggyárba látogattam el, ahol az alapanyagokat beszerezhettem. Sajnálatos módon az utóbbi évtizedekben az európai üveggyártás nagy részben megszűnt, még a skandináv országokban is, ahol az üvegtervezésnek óriási hagyománya van. Ugyanis a kínai üveg letarolta piacot, mivel nagyon olcsó, ám rosszabb minőségű. Emellett pedig mivel energiaválság is van, az üveg előállítása nagyon költséges és technológia igényes folyamattá vált. Gondoljunk csak bele a hevítés és a hűtés magas hőfokának folyamatos biztosítására. Csehországban azonban még készítenek olyan színes üvegeket – elérhető áron – melyek jó minőségűek. Ennek további előnye, hogy úgy alakítják ki a színes üveg alapanyag-készletek úgynevezett hőtágulási együtthatóját, hogy kompatibilisek legyenek egymással, így akár több színt is össze lehet olvasztani. Mivel évtizedek óta készítek színes szobrokat – a műanyag szobraimat is színezem – ezért számomra ez egy fontos és érdekes tényező. Nem csak a formával, de a színekkel is szeretek kísérletezni.”
Belső történések
„Most ötven éves koromban valami belül is megváltozott bennem: jobban érdekel minden értelemben, hogy mi történik a dolgok belsejében. A külvilág zajai helyett a befelé figyelés vált fontosabbá. Sokkal inkább érdekel, hogy mi van a dolgok mélyén. A szobrok szimmetrikus, egyszerű formái tehát nagyon megfeleltek ennek az igénynek. Ezért az egyik oldalukat teljesen felcsiszolom és polírozom, és ha természetes fénynél tekintünk bele, akkor látszanak a belső mozgások. Az üvegek negyedik síkja, a belső rész láttatása pedig pontosan a lényegre irányítják a figyelmet, ahol a dolgok legfőbb értelme kap helyet. Éppen ezért nagyon személyes élményként élem meg az üvegszobrokkal alkotását. Ajándék, hogy ezzel foglalkozhatok!”
A szobor címe
A cím számomra hordoz némi játékos ellentmondást. Halvány lila gőzünk sincs, amikor nem tudunk, vagy nem értünk valamit. Nos, itt a halvány lila stimmel, de a meggyőződés és ebből fakadóan az elkészült üvegtárgy nagyon is van és anyagával, formájával, színével kijelent valamit erről a világról.
A Képtörténetek sorozatban bemutatott műalkotások a MANK közreműködésével megvásárolhatóak a publikálás hónapjában, így Farkas Zsófi: Halvány lila kijelentés című üvegszobra 2022 júniusában. Kapcsolatfelvétel: kozonseg@alkotomuveszet.hu