Képtörténet – Kádár Emese: Töredezettség sorozat

2022.03.07 10:18:46 | ArtTér

Kádár Emese alkotás közben. Fotó: Lars Lundin

Egy kortárs műalkotás a legtöbb esetben már nem csak ecsettel és festékkel készül. Képtörténetek sorozatunkban megmutatjuk, hogyan lehet műtárgy az emberi test, egy videó, vagy éppen azok az anyagok, melyekben más már nem lát fantáziát. Ehhez pedig kreatív és intim alkotótereket fedezünk fel, ahol kortárs művészekkel találkozunk. A képek előtt állva pedig közösen kutatjuk fel mindazt, ami mögöttük van. Nézzük meg együtt, hogy miért is nem tud bárki ilyet festeni!

Hogyan lehet egy tradicionális kézműves technikával, kortárs szemléletben megjeleníteni a digitális kor tünékenységeit? Milyen megoldásokat alkalmaz egy fiatal képzőművész, aki egyedi utat választ koncepciójának formába öltéséhez, hogy berögzött megkötöttségek nélkül, szabadon alkothasson? Kádár Emese saját példáján keresztül ad választ a fenti kérdésekre. 

Mű címe: Töredezettség_3
Technika: Kézi szőttes
Évszám: 2021
Méret: 53×57 cm

Ami a szövést megelőzte – festészet és installációk

Az elmúlt alkotói évem teljes egészében a textilkészítésről szólt. A Magyar Képzőművészeti Egyetemfestő szakán végeztem, így nem textilművészként, hanem festészeti szemlélettel, autodidakta módon léptem rá erre az útra. Az egyetemi éveim alatt ismerkedtem meg a szövés technikájával Varsóban, ahol Erasmus-ösztöndíjasként tanulhattam. Itt egy óra keretében egy szövőműhelyben a legalapvetőbb szövési technikákat mutatták meg nekem. Ez egy teljesen új látásmódot adott, és akkor határoztam el, hogy foglalkozom a későbbiekben még a technikával. Akkoriban installatív, interaktív munkákban gondolkoztam, amelyek a festészettől való elfordulásomat jelentették. A festészettel kapcsolatban görcsösnek éreztem magam, és a sok tanult szempont visszafogott az alkotói folyamatban. A szövésben viszont megtaláltam a szakértelem hiánya által nyújtott frissességet, és egyfajta egyensúlyt a képszerűség és a térbeliség között.

Formák,alakítások, és a sajátszövőszék

2018 végén, egy rövid átmeneti időszak után vettem elő a szövést újra, és a továbbiakban két nagyméretű, hosszúkás elrendezésű kompozíciót alkottam meg. Tulajdonképpen ezeken a darabokon tanultam meg a technika alapjait. Eszközeim is még csak kezdetlegesek voltak akkor, a lehető legegyszerűbb szövőkeretet készítettem el magamnak, mellyel nagyon lassan tudtam csak haladni. Később a gyorsabb munka érdekében egy szövőszéket, és egy komplexebb szövőkeretet is építettem magamnak, amivel felére csökkentettem a készítési időt, bár így is egy-egy nagyobb szőttes hónapok munkáját igényli.

Miből lesz a kortárs szőttes?

Kádár Emese Töredezettség 4 című alkotása (részlet). Fotó: Lars Lundin

A megszőtt kompozíciókat mindig gyors digitális rajzokkal tervezem meg, amiket csak iránymutatásként használok fel. A formákat megtartva, a színekkel és az anyagokkal játszom, de csak annyi változtatást teszek, hogy a kész műben továbbra is felfedezhető legyen a rajzok digitális jellege. Ez a kortárs forma és a koncepció szempontjából is fontos a számomra. Turkált, secondhand fonalakat használok, ami kezdetben pénztárcakímélő megoldásnak indult, de később már tudatosan alkalmaztam ezeket, mivel a fonalak sokfélesége a textúra gazdagságának javára válik, és arra is ösztönöz, hogy egy színfolton belül többféle árnyalatúés vastagságú fonalat is megjelenítsek.

Kádár Emese: Töredezettség 4, 2021, kézi szőttes, 53×57 cm. Fotó: Lars Lundin

Hagyományos és a modern– Szövő-számító-gép

Koncepcionálisan is nagy szerepe van annak, hogy szőtteseket készítek. A digitális tervezés és a kézimunka formai kapcsolata már az első darabok elkészítésénél is foglalkoztatott, ezért elkezdtem a témában mélyebben kutatni. Első körbena pixelekhez a szövés közben szükséges geometrizálás formai hasonlósága foglalkoztatott. Az alkotási folyamatban képpontokra kell bontani a szövött képet, amelyek nagyságát, és mennyiségéta felvetőfonalak távolsága és a vonalak dőlési szöge is befolyásolja.

Kádár Emese: Töredezettség 2, 2021, kézi szőttes, 53×57 cm. Fotó: Lars Lundin

A textilkészítés és a digitalizáció történeti kapcsolatára a bemutatott sorozatomban reflektálok leginkább, ami a Töredezettség címet viseli. Az első automatizált szövőszékeket a számítógép elődjének is szokták nevezni, mivel ahhoz, hogy egymintát sokszorosítani tudjanak,azt át kell kódolni egy speciális adathordozóra. Ezek a kártyák pedig nagyon hasonlítanak a régi számítógépek lyukkártyáihoz. Egy textilipari gyűjteménybe szervezett tárlatvezetés alkalmával kezdtem el gondolkodni azon, hogy ezt a régi tudáson alapuló lyukkártya használatot már csak kevés szakértő tudja alkalmazni. Mert ha a kártyákból elvész valami, vagy ha összecserélődik a sorrendjük, akkor többé nem lehet megalkotni a kívánt mintát. Értelmét veszti az egész rendszer, amit lekódolna. Felvetődik a kérdés, hogy ha nem csak a hordozók, hanem a rendszerek is elavulnak, akkor mit tudunk átörökíteni a jövőnek? Mennyire lesznek időtállóak az ilyen jellegű műalkotások és kulturális emlékek? És ha fizikailag fenn is maradnak, akkor a gondolat-, és szimbólumrendszerük mennyire lesz a jövő embere számára érthető?

Mágikus digitalizmus

Már az én életemben is annyit fejlődött a technológia, hogy nehéz követni azt. Én például a floppy lemez utolsó felhasználói közé tartoztam gyerekként. Az adathordozók lényege a hordozott adat, és nem a fizikai valójuk. Ehhez hasonlóak a Jacquard szövőszékek paneljei is – nem maguk a kártyák a lényegek, hanem a rajtuk lévő jelrendszer, ami a mintát adja. Ma már lejátszó eszközöket is nehezen találni, ha akár csak egy 20 éves adatot akarunk előhívni. Ez egy viszonylag kis időtáv, de ennyi idő alatt is már elveszhetnek olyan adatok az életünkből, melyekről korábban azt gondolhattuk, hogy ha egy ilyen eszközre lementjük, akkor valóban maradandóvá válnak.
Mindezek miatt a floppykra átjáróként tekintek. Egyszerre van fizikai formájuk, és kulcsaik egy másik dimenziónak. Ha elveszítik eredeti funkciójukat, misztikus objektummá válnak: többet sejtetnek önmagukról, mint amik valójában. Ha találnánk egy ilyen tárgyat anélkül, hogy tudnánk mire szolgált, azt gondolhatnánk, hogy megkaptuk az elsődleges információt, a tárgy fizikai valóját. Egy esztétikus objektumot, rajta egy matricával, amire írni lehet, így pedig információt cserélni rajta keresztül. Munkámban sokat sejtető szimbólumként tekintek ezekre a felületekre. Szőtteseimben foszló jelleget adtam a floppy formának, ami a régi korok textil fragmetnumjaira utal, melyek szintén csak részben közvetítik már az egykori egész kompozíció jelentését.

Kádár Emese: Töredezettség 3 (részlet). Fotó: Lars Lundin

Szimbolikus témák

A művek témája és motívumai között úgy próbáltam egyensúlyozni, hogy ne bírjanak direkt, egyértelmű jelentéssel. Használok olyan szimbólumokat, mint például az angyal, liliom, galamb, vagy kehely. Megjelenítésüket szándékosan dolgoztam fel úgy, hogy egyszerűen dekoratív, vagy kissé giccses motívumokból összetevődő designelemnek is tűnhetnek. Ezek a szimbólumok ma eredeti kontextusuktól megfosztva üres jelentéssel keringenek az interneten, mögéjük már nem párosulnak azok a régi tartalmak, melyek többletjelentéssel ruházták fel őket. Azonban még mindig magukban hordozzák annak ígéretét, hogy többekké válhatnak. Vallási kapcsolódásukat ezért csak sejtetni akartam. Misztérium rejlik bennük akár egy sérült fájlt tartalmazó floppyn, amit többé nem lehet megnyitni. Ha nem tudjuk leolvasni az egykor létező adatokat, akkor csak hinni tudunkbennük, elhihetjük, hogy léteztek. De ha az internet eltűnne, könnyen olyan túlvilági jelenséggé változhatna a virtualitás, amihez már nincs kulcsunk.

A sorozat a Memorial objects installáció részeként a Ludwig múzeumban,
az Esterházy Art Award Short List 2021 című kiállításon.

Munkáimban összességében az elvesző adatok, érzetek, tudások, hitvilágok foglalkoztatnak, melyeket szőtteseken, fragmentumszerű ábrázolásában jelenítek meg.

A Képtörténetek sorozatban bemutatott műalkotások a MANK közreműködésével megvásárolhatóak a publikálás hónapjában, így Kádár Emese: Töredezettség 3. című szőttese 2022. márciusában. Kapcsolatfelvétel: kozonseg@alkotomuveszet.hu

Fenntartók

Médiapartner

szolke_online_kiallitas_
szolke_online_kiallitas_2
szolke_online_kiallitas_3
szolke_online_kiallitas_4
szolke_online_kiallitas_5
szolke_online_kiallitas_6
szolke_online_kiallitas_7
szolke_online_kiallitas_8
szolke_online_kiallitas_9
szolke_online_kiallitas_10
szolke_online_kiallitas_11
szolke_online_kiallitas_12
szolke_online_kiallitas_13
szolke_online_kiallitas_14
szolke_online_kiallitas_15
szolke_online_kiallitas_16
szolke_online_kiallitas_17
szolke_online_kiallitas_18
szolke_online_kiallitas_19
szolke_online_kiallitas_20
szolke_online_kiallitas_21
szolke_online_kiallitas_22
szolke_online_kiallitas_23
szolke_online_kiallitas_24
szolke_online_kiallitas_25
szolke_online_kiallitas_26
szolke_online_kiallitas_27
szolke_online_kiallitas_28
szolke_online_kiallitas_29
szolke_online_kiallitas_30
szolke_online_kiallitas_31
szolke_online_kiallitas_32
szolke_online_kiallitas_33
szolke_online_kiallitas_34
szolke_online_kiallitas_35
szolke_online_kiallitas_36
szolke_online_kiallitas_37
szolke_online_kiallitas_38
szolke_online_kiallitas_39
szolke_online_kiallitas_40
szolke_online_kiallitas_41
szolke_online_kiallitas_42
szolke_online_kiallitas_43
szolke_online_kiallitas_44
szolke_online_kiallitas_45
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

MANK_online_kiallitas_naprol_napra_1
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_2
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_3
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_4
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_5
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_6
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_7
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_8
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_9
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_10
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_11
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_12
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_13
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_14
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_15
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_16
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_17
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_18
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_19
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_20
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_21
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_22
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_23
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_24
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_25
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_26
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_27
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_28
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_29
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_30
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_31
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_32
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_33
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_34
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_35
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_36
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_37
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_38
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_39
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_40
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_41
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_42
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_43
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

MANK_online_kiallitas_maoe_foto_
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_2
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_3
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_4
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_5
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_6
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_7
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_8
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_9
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_10
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_11
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_12
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_13
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_14
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_15
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_16
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_17
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_18
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_19
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_20
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_21
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_22
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_23
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_24
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_25
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_26
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_27
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_28
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_29
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_30
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_31
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_32
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_33
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_34
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_35
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_36
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_37
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_38
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_39
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_40
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_41
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_42
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_43
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

MANK_online_kiallitas_eukarisztia_
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_2
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_3
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_4
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_5
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_6
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_7
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_8
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_9
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_10
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_11
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_12
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_13
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_14
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_15
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_16
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_17
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_18
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_19
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_20
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_21
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_22
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_23
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_24
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_25
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_26
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_27
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_28
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_29
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_30
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_31
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_32
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_33
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_34
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_35
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_36
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_37
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_38
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_39
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_40
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_41
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_42
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_43
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_44
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_45
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_46
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_47
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_48
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_49
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_50
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_51
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_52
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_53
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_54
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_55
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_56
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_57
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_58
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_59
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_60
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_61
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_62
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_63
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_64
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_65
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_66
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_67
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds