Képtörténet – Máriás István a.k.a. Horror Pista: Szent Sebestyén

2021.02.09 09:27:28 | ArtTér

Egy kortárs műalkotás a legtöbb esetben már nem csak ecsettel és festékkel készül. Képtörténetek sorozatunkban megmutatjuk, hogyan lehet műtárgy az emberi test, egy videó, vagy éppen azok az anyagok, melyekben más már nem lát fantáziát. Ehhez pedig kreatív és intim alkotótereket fedezünk fel, ahol kortárs művészekkel találkozunk. A képek előtt állva pedig közösen kutatjuk fel mindazt, ami mögöttük van. Nézzük meg együtt, hogy miért is nem tud bárki ilyet festeni!

A Képtörténetek sorozatban bemutatott műalkotások a MANK közreműködésével megvásárolhatóak a publikálás hónapjában, így Máriás István a.k.a Horror Pista: Szent Sebestyén című képe is 2021. februárjában. Kapcsolatfelvétel: kozonseg@alkotomuveszet.hu

A művészt a David Kovats Gallery képviseli, így a műtárgy eladása a galéria jóváhagyásával jöhet létre. Fotók közlése a  David Kovats Gallery jóváhagyásával.

Máriás István a.k.a Horror Pista nevével és munkáival az elmúlt hónapokban egyre több helyen találkozhattunk: Kováts Dávid londoni galériájának nyitókiállítása az ő, új típusú csempeképeiből áll; továbbá Derkovits-ösztöndíjasként kiállít az idei beszámoló-kiállításon is. A Szentendrei Régi Művésztelep fiatal ösztöndíjasoknak fenntartott műtermében vele beszélgettünk egyik legújabb munkájáról egy játék gumisárkány, matcha tea, és megannyi gyermekkori emlék társaságában.

Máriás István a.k.a. Horror Pista (1984)
Szent Sebestyén, 2021
105 x 105 cm
porcelánfesték, mázazott csempe

Amit elsőre látunk

A bemutatott Szent Sebestyén kompozíció közepén csempelapokra festve egy terminátor-nindzsa alakjában testesül meg a mártír-szent. Körülötte kibelezett teherkocsik és buszok között, és egy sejtelmes jelrendszerbe foglalt BARDO feliratot látunk. Az alsó képmezőben pedig egy sárkány is helyet kapott. Főleg a mai harmincas korosztály érezheti ismerősnek a kép hangulatát. De hogy pontosan milyen összefüggésekre érdemes odafigyelni, és hogyan lehet dekódolni az egyes képelemeket, azt maga a művész mutatja be számunkra.  

Máriás István a.k.a. Horror Pista: Szent Sebestyén, 2021, Fotó: Csákvári Zsigmond

A munkafolyamat – képes csempe – csempekép

„A kép hordozója egy egyszerű ipari csempe, amin többnyire porcelánfestéket használok. Miután klasszikus módon, ecsettel – vagy más hétköznapi anyaggal, például szivaccsal – megfestem az alapot, egy kemencében kiégetem, így a festék tulajdonképpen beleég a csempébe. Majd a mázazás után következik a második égetés, amitől az egész kép felülete fényes lesz. Ezáltal tartóssá válik az agyag, és hosszútávon időtállóvá válik. Ez egy iparos eljárás melyet a kerámia- és porcelángyárak is alkalmaznak iparművészeti tárgyaknál. A 21. században azért nagyon nehéz újat mutatni, mert a 20. században már szinte mindent megcsináltak. Ezért is nagyon izgalmas számomra, hogy a kerámia műfaját én a saját kortárs képzőművészeti eszközeimmel használom fel. Igyekszem technikailag is újat mutatni, és ki akarok törni ezekkel a képekkel a klasszikus kiállítóterekből. Teljesen új, alternatív helyekre szánom őket, például fürdőszobába, vagy konyhába. De kültéren is abszolút megállják a helyüket, mivel ezt a technikát az időjárás nem kezdi ki, nem koptatja el.”

Máriás István a.k.a. Horror Pista: Szent Sebestyén, 2021, fázisfotó, Fotó: Csákvári Zsigmond

Az inspiráció – gyerekkor kelet és nyugat között

„Lehet, hogy elsőre nem tűnik egyértelműnek, de ez az egész kép egy Szent Sebestyén parafrázis. Segítségként a bal felső sarokba piciben oda is festettem a szent tipikus ábrázolását. A kompozíció egészére jellemzőek a ’90-es évek pop-kulturális hatásai: a média fejlődése, az akkori filmek és rajzfilmek. Ez rám gyerekként nagyon erősen hatott. Ebben az időszakban Erdélyben éltem, és ekkor vált a tévé a mindennapjaink részéve. Előtte is volt persze néhány román, vagy orosz adás – a szerencsésebbeknek a határ közelében akár magyar is – de 1989 után minden megváltozott. A keleti blokk megszűnésével berobbantak a nyugati hatások. Emlékszem, milyen kultúrsokk és szürreális élmény volt látni a Denver dínós mesét, ahogy a californiai, jólétben élő gyerekek szörföznek benne. De ugyanilyen hatással voltak rám a kínai, zs-kategóriás kungfu filmek is, és mágikus harcos-szerzetesek, Bruce Lee klónok karaktereivel. Ezek a meghatározó vizuális élmények akarva, akaratlanul a képeimbe épülnek.” 

A lényeg – Szent Sebestyén, az elpusztíthatatlan

„A másik fontos hatás, amit ebbe a kompozícióba is belesűrítettem a vallásokkal kapcsolatos korai élményeim. Szintén kisgyerekként az egyik nagymamám, aki nagyon vallásos volt rendszeresen vigyázott rám. Tőle kaptam egyfajta keresztény nevelést. Nála találkoztam 4-5 évesen már bibliai témájú ábrázolásokkal. De ezekkel később a művészettörténet órákon is nagyon hangsúlyosan foglalkoztunk. Tulajdonképpen, amit a művészettörténetről tanulnunk az leginkább a zsidó-keresztény kultúrára fókuszál. Sokat elemeztük a szentek és a mártírok ábrázolásait, és így került képbe Szent Sebestyén alakja. Nagyon izgalmas számomra, hogy az ő megjelenítés-formáinak a hagyománya. Általában nyílvesszőkkel átlőve látjuk őt, egy nagyon különleges létállapotban, élet és halál között. De benne van az elpusztíthatatlanság ténye is, mivel nem halt bele a nyílvesszők okozta sérülésekbe, ezért Krisztus előképeként, a feltámadás lehetőségét bizonyító segítőszentként tartják számon.  Nagyon izgalmas számomra mindezt egy képi világba sűríteni, mivel nem egy halott, csontvázszerű testet kell materialista módon megjeleníteni, hanem egy halálra ítélt, de az élet jeleit még mutató, más dimenziók felé tartó létállapotot.

Andrea Mantegna, Szent Sebestyén, 1456-59, olaj panelen, 68 × 30 cm, Kunsthistorisches Museum, Bécs.

Ezen a ponton pedig bekapcsolódnak olyan filmélményeim is, amik az élet és halál közötti kettős létállapotról szólnak. Ilyen a Ghost (1990) című romantikus misztikus filmdráma, Patrick Swayze és Demi Moore főszereplésével, amit gyerekként VHS-en néztem rongyosra. Ebben egy tragédia után a meghalt főhős megpróbálja felvenni a kapcsolatot a szerelmével. Vagy a Stay (2005) című misztikus thriller, amiben egy pszichológus próbálja meg lebeszélni páciensét az öngyilkosságról, akiről azt gondoljuk, hogy egyetlen túlélője egy autóbalesetnek, de a sztoriban több elképesztő gondolati csavar van. Katartikus élmény volt számomra, amikor láttam. Mindezt a képre vonatkoztatva nyer értelmet a BARDO felirat.”

Vallási és kulturális párhuzamok – ismét kelet és nyugat határán

„ A tibeti buddhizmus esetében általában hat bardoról esik szó: az élet, az álom, a meditáció, a haldoklás a tiszta fény, és a testet öltés köztes állapotáról. Nyugaton a bardot, mint egy köztes létállapotot, a halál és az újjászületés közötti időszakként értelmezik. Bizonyos szempontból párhuzam vonható a feltámadással, ami a kereszténység egyik legfontosabb hittétele. A keleti és a nyugati vallások közötti hasonlóságok szintén nagyon érdekesek nekem, így összekapcsoltam őket ebben a képemben is. De a keleti és nyugati világ vizuális kultúrájára is reflektálok a fő figura felépítésével: a póz, amiben látjuk a keleti harcművészetből származó karate mozdulatot, az arc kialakításához pedig a nyugati, ’90-es évekbeli filmvilágból származó tipikus terminátor jegyeket használtam fel. Ugyanis az 1985-ös Transformers: A háború csak most kezdődik című sorozat is nagy hatással volt rám az űrben játszódó robotvilág cyberpunk vizuális képeivel. Összességében a kompozíció egy elpusztíthatatlan-terminátor Szent Sebestyén ábrázolás, amiben a számomra meghatározó keleti és a nyugati, vallási és kulturális hatásokat ötvözve sűrítettem.

A munkamódszeremre egyébként jellemző, hogy kisajátítok bibliai témákat, vagy másként felhasználok fel bizonyos toposzokat és valamilyen pop-kulturális elemet társítok hozzájuk. Az viszont nem tipikus, hogy egy adott témát többször is feldolgozzak, de Szent Sebestyén kivétel ezalól. Az ő témája rendszeresen foglalkoztat. ”

Arnold Schwarzenegger a Terminator című filmben

Pszicho és spiritusz a képben – bardo, mint kettős tudatállapot

„Szent Sebestyén történetében tehát a bardo állapotát fedeztem fel, és ezt ki akartam emelni a kompozícióban. A szent ábrázolása sem pusztán egy materiális test, hanem inkább egy belső kép. Nagy hatással volt rám ebben a témában a Tibeti Halottas könyv, ami még gimnazistaként akadt a kezembe, de akkor még nem tudtam mit kezdeni vele. Ebben – és a későbbi kommentárokban, például Csögyam Trungpa: Kommentár a Tibeti Halottas Könyvhöz – részletesen le van írva a haldoklás folyamata, ahogyan a különböző elemek átlényegülnek a testből. Ez az állapot nagyon nehéz időszak a halott számára, aki megpróbálja felvenni a kapcsolatot a hozzá közel álló személyekkel, az elején pedig nem is nyilvánvaló számára, hogy meghalt. A kiemelt filmélményeimben is tulajdonképpen ezt a folyamatot láthatjuk különböző sztorikba ágyazva.

A kép jobb oldalán látható BARDO felirat megjelenítéséhez az előképeket a keleti tájképábrázolásokon látható írásjelek, és a Műcsarnokban, 2010-ben megrendezett Lipcsei Iskolát bemutató kiállítás-élményem adták.

A közeg pedig, amiben megjelenítettem a főalakot egy végtelenített, csupaszt táj, amiben buszok, és más járművek kitinpáncélszerű elhalt szerkezetei lebegnek, melyeken lövésnyomokat is láthatunk. Ezek mellett további fontos elemek a balról jobb irányba repülő teniszlabdák, amik a nyílvesszők átlényegített utalásai. De ezek már nem tudnak sebet ejteni Szent Sebestyén testén. Nincs tétje annak, hogy eltalálják-e, vagy sem, mivel ő elpusztíthatatlan.”

Máriás István a.k.a. Horror Pista: Szent Sebestyén, 2021 (részlet) Fotó: Csákvári Zsigmond

Fenntartók

Médiapartner

szolke_online_kiallitas_
szolke_online_kiallitas_2
szolke_online_kiallitas_3
szolke_online_kiallitas_4
szolke_online_kiallitas_5
szolke_online_kiallitas_6
szolke_online_kiallitas_7
szolke_online_kiallitas_8
szolke_online_kiallitas_9
szolke_online_kiallitas_10
szolke_online_kiallitas_11
szolke_online_kiallitas_12
szolke_online_kiallitas_13
szolke_online_kiallitas_14
szolke_online_kiallitas_15
szolke_online_kiallitas_16
szolke_online_kiallitas_17
szolke_online_kiallitas_18
szolke_online_kiallitas_19
szolke_online_kiallitas_20
szolke_online_kiallitas_21
szolke_online_kiallitas_22
szolke_online_kiallitas_23
szolke_online_kiallitas_24
szolke_online_kiallitas_25
szolke_online_kiallitas_26
szolke_online_kiallitas_27
szolke_online_kiallitas_28
szolke_online_kiallitas_29
szolke_online_kiallitas_30
szolke_online_kiallitas_31
szolke_online_kiallitas_32
szolke_online_kiallitas_33
szolke_online_kiallitas_34
szolke_online_kiallitas_35
szolke_online_kiallitas_36
szolke_online_kiallitas_37
szolke_online_kiallitas_38
szolke_online_kiallitas_39
szolke_online_kiallitas_40
szolke_online_kiallitas_41
szolke_online_kiallitas_42
szolke_online_kiallitas_43
szolke_online_kiallitas_44
szolke_online_kiallitas_45
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

MANK_online_kiallitas_naprol_napra_1
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_2
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_3
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_4
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_5
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_6
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_7
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_8
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_9
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_10
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_11
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_12
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_13
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_14
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_15
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_16
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_17
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_18
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_19
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_20
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_21
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_22
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_23
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_24
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_25
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_26
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_27
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_28
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_29
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_30
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_31
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_32
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_33
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_34
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_35
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_36
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_37
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_38
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_39
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_40
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_41
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_42
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_43
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

MANK_online_kiallitas_maoe_foto_
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_2
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_3
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_4
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_5
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_6
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_7
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_8
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_9
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_10
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_11
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_12
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_13
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_14
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_15
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_16
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_17
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_18
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_19
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_20
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_21
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_22
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_23
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_24
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_25
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_26
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_27
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_28
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_29
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_30
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_31
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_32
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_33
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_34
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_35
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_36
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_37
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_38
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_39
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_40
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_41
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_42
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_43
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

MANK_online_kiallitas_eukarisztia_
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_2
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_3
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_4
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_5
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_6
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_7
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_8
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_9
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_10
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_11
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_12
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_13
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_14
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_15
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_16
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_17
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_18
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_19
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_20
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_21
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_22
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_23
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_24
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_25
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_26
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_27
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_28
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_29
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_30
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_31
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_32
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_33
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_34
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_35
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_36
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_37
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_38
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_39
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_40
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_41
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_42
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_43
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_44
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_45
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_46
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_47
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_48
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_49
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_50
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_51
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_52
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_53
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_54
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_55
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_56
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_57
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_58
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_59
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_60
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_61
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_62
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_63
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_64
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_65
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_66
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_67
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds