Megnyílt a Tűzben született című kiállítás

2017.01.23 15:27:25 | Hírek

Eredeti elképzeléseket, a tradíció és a modernség, a hagyomány és a korszerűség megjelenését láthatják mindazok, akik ellátogatnak a Tűzben született című kiállításra a MANK Galériába. A szentendrei tárlat válogatás a lendvai nemzetközi bronzöntő művésztelep gyűjteményéből, melyet február 12-ig tekinthetnek meg az érdeklődők.

„Ha tüzetesen megnézik a Lendván készült alkotásokat, láthatják: nincsenek itt az unalomig ismételt variációs sémák, érthetetlen megnyilatkozások. Láthatunk viszont eredeti elképzeléseket, a tradíció és a modernség, a hagyomány és a korszerűség megjelenését” – mondta el Szepes Hédi művészettörténész, a kiállítás egyik kurátora január 20-án este, a kiállítás megnyitóján.

Mint hangsúlyozta: a művészek szabadon használják a 21. századi modern művészet különféle irányzatainak eszköztárát. „Jelen van itt az elbeszélő tematikusság, a groteszk hang, a plasztika anyagiságának és felületének hangsúlyozása.”

A művészettörténész mesélt a Lendvai Nemzetközi Bronzöntő Művésztelepről is, amely 2005 óta működik, és ahol a közös munka, az alkalmazkodás, az egymásra utaltság minden évben különleges közösséget formál: egy alkotóműhelyt szellemi és technikai értelemben egyaránt. A művészeknek a telepen módjuk volt az ott töltött idő alatt kísérletezni, az otthon elkezdett munkát befejezni, újakkal próbálkozni, mindezt tematikai kötöttségek nélkül, frissen, dinamikusan.

 

Magyarországon a 70-es években a Pécsi Műhely alkotói, majd a Nyíregyháza – Sóstói Nemzetközi Éremművészeti és Kisplasztikai Alkotótelep, később a Mezőtúri Alkotótelep, újabban pedig a Szolnoki Művésztelep műveli a viaszveszejtéses bronzöntést – mesélt a részletekről Szepes Hédi, hozzátéve: fontos tudni, hogy a lendvai művésztelep beindításában Győrfy Sándor, Munkácsy Mihály-díjas, Érdemes szobrászművész vett részt, és segített a technikai fortélyok megismertetésében és elsajátításában is.

A művésztelep koncepciója az, hogy az ott zajló munkák átfogják az alkotás teljes ívét: a kisplasztika viaszból való megformálásától kezdve a folyékony bronz 1300 fokon való kiöntésén át a végső megmunkálásig. Évente 5-6 szobrász dolgozhat a művésztelepen, mégis a gyűjtemény több mint száz darabból áll, és a lendvai Galéria Múzeum anyaga nemzetközi hírnévre tett szert – mondta el a kurátor, megköszönve, hogy a válogatást most Szentendrén is bemutathatják az érdeklődőknek.

 

A kiállítás megnyitóján azonban nem csak az alkotók munkáját ünnepelték a résztvevők. „A magyar kultúra napját ünnepeljük, és arra a napra emlékezünk, amikor Kölcsey Ferenc pontot tett a Hymnus végére” – emelte ki Hóvári János, a Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. főigazgatója, az esemény házigazdája. Hozzátette: a Hymnus olyan vers, amely lelkileg és földrajzilag is összeköti a magyarságot, és olyan kulturális kapocs, amely történelmünk okán máig bennünk él.

Ksenija Škrilec, a Szlovén Köztársaság nagykövete – kapcsolódva Hóvári János szavaihoz – elmondta: a közös kiállítás is kulturális kapocs: az, hogy most mind itt vagyunk, és együtt ünnepelünk. Lendva összeköt minket – hangsúlyozta, hozzátéve: egészen közel, február 8-án van a szlovén kultúra napja is.

Verseghi-Nagy Miklós, Szentendre polgármestere örömét fejezte ki, hogy a rangos nemzetközi kiállításnak helyet adhatnak. Mint mondta: a művészek nyelve univerzális. Nem kell lefordítani magyarra, hiszen az alkotások magukért beszélnek. A polgármester Ady Endre: A tűz márciusa című versét idézte, kiemelve, mennyire tetszik neki a kiállítás címe: Tűzben született, amely nem csak az alkotás módját, de annak lelki hőfokát is jelölheti. Arra kérte a művészeket: ne engedjék, hogy a tűz kialudjon, bármerre is járnak.

A megnyitón Dóczy Péter színművész elszavalta a Hymnust valamint a Szózatot, majd a résztvevők közelebbről is megtekinthették az alkotásokat, többek között Király Ferenc két jellegzetes művét, melyeken a szemünk előtt alakulnak át az állati és emberi formák, valamint Győrfi Sándor Pogány Madonnáját, melyen a művész egy bizonyos civilizáció eltűnésének példáját rekonstruálja.

A szlovén művészek közül látható Drago Trsar Régi város lakói című kisplasztikája, amely az emberi lét törékenységét szemlélteti. Jakob Brdar háromdimenziós formában testesíti meg a hal metamorfózisát, emberi tulajdonságokkal ellátva. Figyelmet érdemel Dan Reisiner Munkaszolgálatosok emlékműve, amelyet 2016-ban állítottak fel a Teleki téren. „Lendván készítette el az alkotó ezt a kalligrafikus, háromdimenziós, figurális kompozíciót. A nemzetközi hírű képzőművész és designer egy a szobrászat nyelvén beszélő szimbólumot, mementót hozott létre. A lassú ütemben lépő, megtépázott figurákkal a munkaszolgálatra elhurcolt embereknek, köztük saját édesapjának állít emléket a művész” – mondta el Szepes Hédi az alkotásról.

A kiállításmegnyitón készült fotók itt megtalálhatók.

A kiállítás a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósult meg.

(www.nka.hu)

Forrás: Kultúra.hu/Wéber Anikó

Partnereink

veszprembalaton2023 NKA MMA kultura.hu
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow