Nemzetközi jelenlét – hazai művészek a világ sztár-vásárain
Nyitókép: Látogatók a svájci Art Basel-en, 2019. Forrás: artbasel.com
Már jó néhány év eltelt azóta, hogy átfogó cikk született a hazai galériák nemzetközi vásárokon való jelenlétéről, és alig telt el egy kis idő azóta, hogy a világjárvány fenekestől felforgatta a gazdaságnak ezt a speciális szegmensét is. Mivel a művészeti élet egyik legmeghatározóbb terepét jelentik a nemzetközi művészeti vásárok, ezért mielőtt az idei szezon beindulna, összegyűjtöttük, hogy az utóbbi időben hol találkozhattak az érdeklődők, és a műgyűjtők a magyar kortárs művészek munkáival.
Magyarországon még csak néhány évtizede létezik a magángalériák jelensége, ám vezetőik a kezdetek óta törekednek arra, hogy a mindenkori lehetőségekhez mérten a magyar művészet ne záródjon be az országhatárok ölelésébe, hanem minél szélesebb körben legyen reprezentálva. Ehhez a törekvéshez pedig hamar állami támogatási lehetőség is párosult a Nemzeti Kulturális Alapon keresztül, ahol rendszeresen tesznek közzé olyan pályázatokat, melyek anyagilag is támogatják, és segítik a nyertes pályázók külföldi megjelenéseit. Ennek pedig legkiválóbb terepét a nemzetközi vásárok jelentik, ahol mindenki jelen van, és képviselni is szeretné magát, aki ezen a területen tevékenykedik – művészek, galeristák, újságírók, művészeti tanácsadók, intézményvezetők, és persze az elmaradhatatlan gyűjtői kör.
A képzőművészek számára a nemzetközi vásárokon való jelenlét elképzelhetetlen galériás képviselet nélkül. Éppen ezért a legtöbb alkotónak fontos, hogy hosszútávon működjön együtt egy olyan intézménnyel, ahol professzionálisan és személyesen is a közös sikerért dolgozhatnak. Ha pedig valaki sikeresen szerepel egy nemzetközi kiállításon, vagy vásáron, akkor jó eséllyel köthet új együttműködést már nemzetközi viszonylatban is. Ez pedig már a ranglétra következő foka. Magyarország pedig, mint a kelet-közép európai régió művészeti szempontból is meghatározó szereplője vonzza a kultúra és a képzőművészet iránt érdeklődő, befektetési szándékú gyűjtőket.
Ahhoz persze, hogy valaki érdemben szerepelhessen egy nemzetközi művészeti platformon, és hogy ott valós sikereket érjen el figyelembe kell venni az árkategóriák kérdését. Sokszor a hazai és a külföldi műtárgypiaci árak között komoly eltérések vannak. Ha azonban egy munka nem esik olyan mezsgyébe, mely kvalitását, és unikalitását hitelesen tükrözné, akkor félő, hogy nem veszik komolyan ebben a mezőnyben. És ne feledjük azt sem, hogy egy-egy ilyen eseményen a standok bérlése, a munkák utaztatása, biztosítása, a marketing és a személyi költségek igen jelentősek, ezért minden részvétel alkalmával jelentős anyagi rizikót vállal minden kiállító galéria.
Az Art Market Budapest alkalmából rögzített Ilyet én is tudok című podcast felvételén Ledényi Attila vásárigazgató többször is kiemelte a nemzetközi partneri viszony fontosságát. Közös cél ugyanis a művészeti vásárok alkalmával a művészeti és gazdasági szféra megerősítése. A legnevesebb nemzetközi vásárok a világ nagy városaiban, többek között Londonban, New Yorkban, Párizsban, Bazelben és Miamiban, valamint Hong Kongban találhatóak. De komoly potenciál van a dél-afrikai régió valamint a latin amerikai országok kortársművészeti szcénájában is. Európában ez a sokszínű, és izgalmas piac még alulprezentált, pedig az országok hasonló történelmi helyzete miatt kulturálisan is érdekes lehet gyűjtői szempontból is. A művészeti vásárokon való szereplés kulcsa lehet annak, hogy egy adott művész vagy galéria a művészeti élet vérkeringésének aktív tagja legyen. Akár média megjelenéseket is generálhat, vagy múzeuális intézményben való szerpeléshez is segíthet hozzájutni. A kortárs művészeti életben a szakmai teljesítményen kívül a láthatóság, és az aktív jelenlét is a siker, és az eredményesség fontos kulcsa. A nemzetközi színtéren mindez hatványozottabban igaz. A megerősödő kapcsolatokon keresztül kulturális, és gazdasági hidak épülhetnek. Gyakran a külföldi kiállítókkal együtt az adott ország gyűjtői is érkeznek. Mindez a figyelem fókuszának orientálást teszi lehetővé.
A ragos nemzetközi vásárokon való részvétel minden galéria és művész számára is presztizs-értékű. Ezeken a helyeken kurátorokból, és a művészeti területen dolgozó szakemberekből álló zsűri választja ki a galériák pályázata alapján azokat, akik ténylegesen kiállíthatnak az adott eseményen. A szelekció a magas minőség megtartása miatt fontos, ugyanis a vásárok alkalmával koncentráltan vannak jelen azok a gyűjtők és szakemberek, akik motorjai a magán célú, vagy intézményi vásárlásoknak. A találkozások alkalmával, pedig más jellegű együttműködések is születhetnek, melyek hosszútávon bontakoznak ki.
A fenti szempontokra építve számos hazai galéria fő tevékenységi körébe tartozik a nemzetközi vásárokon való megjelenés. Megfigyelhetjük, hogy azok az intézmények, melyek évek óta jelen vannak a legfontosabb eseményeken a magyar művészek mellett más nemzetek alkotóit is képviselik. Ez egy jól működő stratégia, amivel kontextusba lehet helyezni egyes művészeket, vagy aktualitásokat, és a szakmabeliek, gyűjtők, és érdeklődők figyelmét is megragadják.
A teljesség igénye nélkül néhány példát mutatunk arról a sok oldalú galériás tevékenységről, melyet a hazai kortárs galériák folytatnak a magyar kortárs művészek nemzetközi rangjának megszilárdításáért.
A Kálmán Makláry Fine Arts a budapesti Falk Miksa utcai kiállítóteréből indulva elsősorban Európa nagy vásárain jelenik meg, ahol klasszikus modern hazai műalkotások mellett kortárs képzőművészeket is képvisel. A brüsszeli BRAFA, az Art Paris rendszeres kiállítói, de Londonban, Karlsruheban és más jelentős vásárokon is bemutatták már képviselt művészeiket. Friss és dinamikus együttműködésük Kucsora Mártához kötődik, akinek jelenleg a Műcsarnokban látható egyéni kiállítása. Tavaly adták ki a művész átfogó katalógusát, melye szakmai mérföldkőnek is számít. Több hazai alkotó mellett a Szentendrei Régi Művésztelep egyik műterembérlőjét, Csáki Róbertet is képviselik. Művészeik között a magyarok mellett dél-koreai alkotók is szerepelnek, mely hiteles és érzékletes példa a nemzetközi együttműködések megvalósítására.
Izgalmas profillal rendelkezik a Tobe Gallery, mely kortárs fotográfiával, és kollázs-művészettel foglalkozik. Visszatérő kiállítók a Paris Photon, az amsterdami Unseen, és a Milan Image Art Fair eseményein is – sok más vásár mellett. Képviselt művészeik között közös, nagy sikereket tudhatnak magukénak Bartha Máté, vagy Bede Kincső fotósokkal. Portfóliójukban, természetesen nemzetközi fotóművészek is megtalálhatóak.
A Molnár Ani Galéria megkerülhetetlen a témában, mivel 2008-as megalapulása óta aktív résztvevője a különféle hazai és külföldi nemzetközi művészeti vásároknak. Tulajdonosa és igazgatója Molnár Annamária szakmai testületek és egyesületek tagja, 2017 óta a F.E.A.G.A. elnökségi tagjaként foglalkozik a nemzetközi kortárs művészeti szcéna, ezen belül kiemelten a közép-kelet-európai régió aktuális kérdéseivel. Az intézmény tevékenységének nagy részét teszi ki a vásárokon való részvétel. Honlapjukról már az idei részvételekről is olvashatunk, így, aki Madridban, Bécsben vagy Brüsszelben jár az egyes városok art fair-jein, akkor Benczúr Emese, Asztalos Zsolt, Fábián Erika és Wolsky András munkáival is találkozhat majd a nemzetközi színtéren.
Ebben a mezőnyben az acb Galéria mindenképpen az élmezőnybe tartozik. Tavaly az Art Basel Miami Beach standján Bak Imrét képviselték, jelen voltak továbbá Párizs, Bázel, London és Bécs jelentős vásárain is. Az egyes események alkalmával nem csak a jelentős életművel rendelkező művészeket, de a fiatal művész generáció tagjait is bemutatják. A legnagyobb számban képviselnek művészeket a hazai galériák közül. Kíváncsian várjuk az idei év programját is!
A kiemelkedő szakmai színvonal képviseletéért pedig mindenképpen ide sorolandó a Kisterem Galéria is. Kifejezetten fiatal alkotókat mutatnak be standjaikon, akiknek hatalmas lehetőséget jelent ez a fajta megjelenés. A torinoi Artissimán Szinyova Gergely, a viennacontemporaryn Gábor Kristóf, a Spart Art Fair Viennán – a korábban Derkovits-ösztöndíjas – Gosztola Kitti, a párizsi FIAC-on pedig Kokesch Ádám műveit mutatták be.
A sor persze folytatható, és kiemelhetőek azok a kortárs művészek is, akik kifejezetten a nemzetközi művészeti terepen érvényesülnek. Az idei évben Keresztes Zsófia Velencei Biennálén való bemutatója jelentős szakmai figyelmet vonz magára. De érdemes megemlíteni Ember Sárit és Nemes Mártont is, akik évek óta szisztematikusan dolgoznak nemzetközi karrierjükön. Velük egy korábbi interjú itt olvasható a témában.
Az érdeklődőknek pedig érdemes Ezer Ákos és Makai Mira pályáját is követnie, akik a közösségi médiában is rendszeresen beszámolnak jelentős nemzetközi megjelenéseikről, melyekről az elkövetkező hónapokban még biztosan sokat hallunk majd.
Írta: Sipos Tünde