PERMANENS KONFLIKTUS

2020.09.17 10:12:15 | Egyéb kategória

Verebics Ágnes és Verebics Katalin kiállítása

2020. szeptember 16 – október 11.

ÚjMűhely Galéria

A sors egészen különös játéka, mikor egy testvérpár mindkét tagja festőművész. A testi érzékenység legkarakteresebb képviselőjeként izgalmas világot teremt az ÚjMűhely Galériában Permanens konfliktus néven megnyíló kiállításán Verebics Ágnes és Verebics Katalin.

Verebics Katalin 2005-ben, Verebics Ágnes 2006-ban végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán. A szakmai elismerések, a hazai és nemzetközi művésztelepi meghívások egymást követték mindkét művész életében, jelenleg mindketten meghatározó alakjai a hazai kortárs képzőművészeti szcénának. Mindkettőjük munkásságában központi kérdés az emberi test, ám művészetük nagyon különböző.

A ’80-as években kialakult új szenzibilitás irányzata egyfajta érzékenységet jelentett a stílusokra, a régi művészeti retorikára. Több évtizeddel később ez a szenzibilitás az érzéki, testi érzékenység megfogalmazása lett, aminek a legkarakteresebb képviselői Verebics Ágnes és Verebics Katalin.

Verebics Ágnes munkáiban ez a fajta bensőségesség erősen az ösztönös, állati és egyéb belső, az emberekben megbújó árnyékvilágra fókuszál szimbolikus módon, de a maga nyersességével: prémekkel, állati motívumokkal teszi ezt. Ha Ágnesnél ez az ösztönösség egyfajta érzéki fűtöttséggel párosul, akkor Katalinnál ezt sokkal rezignáltabban érezzük. „Ez a fajta párosság ellentét is, a permanens konfliktus is erre utal a címben, hiszen a két irányzat egyszerre párbeszédben, párhuzamosságban áll egymással, egyszerre párviadal és olyan együttlevés, amelyben a két pólus nemcsak találkozik egymással, de ki is egészítik egymást. A maszk motívuma például az egyik helyen leleplező, a másik helyen rejtőzködő maszkként jelenik meg” – mondta el Gaál József festőművész, egyetemi docens.

Verebics Katalin alkotásaiban a női test ábrázolásán keresztül a lélek rejtőzködő és fájdalmas mélységeinek kitárulkozását tapasztalhatjuk meg. A képen megjelenő szemek, testrészletek, gesztusok és mozdulatok minden kiszolgáltatottságukkal, sérüléseik lenyomataival egyenesen a befogadó szemébe néznek. Nincs védőháló, se ejtőernyő, szabadon esünk a lecsupaszított önmagunkkal. Realista ábrázolásmódja mellett előszeretettel kísérletezik anyagokkal és technikákkal. Kollázsolt festményeinél gyakran a transzfer fotóátviteli eljárást alkalmazza, de használ merítettpapírt, csipkét vagy akár sarat is kompozíciói megalkotásánál. Képi megfogalmazása líraian érzékeny.

„Sokszor naplószerűen festem ki és rajzolom a bennem zajló történéseket, legyen ez akár egy pszichologizáló portré, vagy egy közeli kontextusba helyezett testkivágat, vagy a helyek, amelyeken járok. A figuratív megfogalmazás érdekel leginkább” – fogalmazta meg Verebics Katalin.

Verebics Ágnes testábrázolásaitól nem áll távol a durvaság, a démoni megjelenés, de az irónia sem. Nincs tabu téma, kegyetlen tükrökként néznek vissza ránk a sokszemű, vészjósló tekintetű állatok vagy a latex és szőr maszkok mögül kivillanó szempárok. Képeinél nem szempont az esztétizálás, előszeretettel komponál ellentétes, hagyományos értelemben nem összeillő dolgokat, disszonáns érzetet keltve ezzel a befogadóban. Olajképeit vászonra és alumíniumlemezre festi, installációiban szeret szokatlan anyagokkal és tárgyakkal kísérletezni, mint a szőr, a csont, az agancs, vagy a paróka és az állati preparátum.

„Halmozok, újragondolom, fekete szurokban forgatok, freak vagyok..? …túl intim, túl veszélyes, túl borzalmas, túl vicces, túl giccses….Borzalmak….. a műterem falába „égett” mikró horror lerakat … vágytárgy, hűtlenség, pocoklét, testvériség, indulat, gyermek, zsarnok, felelőség, gátlástalan fenevad természet, gátlásos frusztrált ösztönlény” – mondta el Verebics Ágnes.

Partnereink

veszprembalaton2023 NKA MMA kultura.hu
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow