Provokált női szerepek – Az anyaság témája a kortárs magyar képzőművészetben

2022.02.03 11:02:13 | ArtTér

Borítókép: Fajgerné Dudás Andrea Júlia: Hozzátáplálás, 2017, olaj, vászon, 90 x 120 cm. Forrás: fajgerne.com

Az utóbbi évek kortárs művészetében egyre nyíltabban jelennek meg a női lét érzékeny és intim témái, mint a fogantatás, a terhesség, a szülés, a szoptatás, sőt a személyes traumák, mint a meddőség vagy a mesterséges megtermékenyítés. Fajgerné Dudás Andrea az anyaság szentimentális felfogásával és sztereotip ábrázolási hagyományával szembemenve a női testet övező tabukat és a hagyományos nemi szerepekhez kapcsolódó kliséket veszi górcső alá. A témát Kállai Ernő művészettörténészi és műkritikusi ösztöndíjasként Popovics Viktória dolgozza fel.

Fajgerné a magyar képzőművészeti szcénában a nőiség marginális témáinak hangot adó, fiatal művészgeneráció egyéni hangú képviselője. Házasságkötése után a tradicionális magyar névviselési szokásoknak megfelelően felvette férje vezetéknevét, amelyben a -né utótag a férfihez való tartozást, a férj tulajdonaként való létezést hivatott jelölni. A kortárs művészeti közegben disszonánsan csengő névválasztása elsőre előítéletek egész sorát hívhatja életre, munkáit megismerve azonban egyértelművé válik a társadalomkritikai él és a radikális művészeti állásfoglalás. Festményeinek központi motívuma saját teste, a maga kendőzetlen valóságában, meztelenül, hájasan, ráncosan ábrázolva. Performatív projektjeiben testét festővászonként, művészeti üzenet közvetítésére alkalmas projekciós felületként használja. Olaj-vászon-képeivel és performanszaival egyaránt az önelfogadás mellett teszi le a voksát, és szakít az idealizált női test ábrázolási hagyományával.

Részlet az A türelem rózsát terem című performanszból, 2014, acb Galéria. Forrás: fajgerne.com

Alkotói tevékenységére a tradíció és az emancipáció kettőssége jellemző. Hagyományos női szerepeket ölt magára, házasságban él, gyermekeket nevel, házimunkát végez, miközben provokatív, zavarba ejtően intim vagy épp tabunak számító témáival kritizálja a hagyományos nemi szerepeket. Házas élet című festményciklusában egy olyan párkapcsolatot ábrázol, melyben a férj és a feleség egyenrangú társként jelenik meg. Míg a nő alkot és fest, addig a férj a háttérben vezeti a háztartást, amikor pedig a férj a kenyérkereső, a feleség gondoskodik a család szükségleteiről. Aki a láthatatlan (fizetetlen) munkát végzi (legyen az a nő vagy a férfi), minden esetben meztelen, ezáltal az otthon és a munka világa, a privát szféra intimitása és a nyilvános szféra „szerepjátéka” konfrontálódik.

Gyereket szeretnénk, 2014, olaj, vászon, 120 x 120 cm. Forrás: fajgerne.com

Az anyává válás viszontagságairól szóló, Angyali üdvözlet című festményciklusában nemcsak egy a hazai kortárs művészetből hiányzó tematikát dolgoz fel, hanem a társadalmi közbeszédben is tabunak számító, ugyanakkor rengeteg nőt érintő jelenséggel, a meddőséggel és a mesterséges megtermékenyítéssel foglalkozik. Az angyali üdvözletek ikonográfiáját értelmezi újra, melyben Gábriel arkangyalnak a beavatkozást végző orvos, az isteni fénysugárnak a műtéti lámpa felel meg. A festményeken tárgyilagosan festi meg az orvosi eszközökkel való teherbe esés folyamatát, sőt a nagyon erős tabunak számító, férfi meddőségi kezelést. Nemi és reprodukciós szerveit (sőt férjéét is) megjeleníti, ezáltal a biológiai funkcióira redukált nő (és férfi) képét emelve be az ábrázolási hagyományba. A festményekhez egy installáció, egy lepedővel letakart ágy is tartozik, mely a szexuális együttlét, a fogantatás, a szülés szimbolikus helyszíne, az intim szféra színrevitelének emblematikus művét, Tracey Emin bevetetlen ágyát (My Bed) idézi. Fajgerné a kipreparált lepedőn a teherbe esés szinte minden mozzanatát mániákusan dokumentálja, hormontabletták, ovulációs tesztek csomagolásai sorakoznak, a gyógyszerleírások lapjai pedig egy női test sziluettjét rajzolják ki.

Angyali üdvözlet, 2014, olaj, vászon, 120 x 150 cm. Forrás: fajgerne.com

Pár hónappal későbba Türelem rózsát terem című performanszában már a teherbe esés sikerét ünnepli. Az acb Galériában szervezett kiállításának megnyitóján a közönséggel vágatja le férjhezmenetele óta növesztett, rózsákkal teletűzdelt, hosszú hajtincseit.[1]  Alevágott hajból paróka készült, mely számára a gyermekáldásért való, kitartó küzdelem, a várakozás és a türelem szimbóluma, a hajvágás rituáléjával pedig életének egy új szakasza, a várva várt anyaság veszi kezdetét.

A szoptatás témájának szentelt festménysorozata lerántja a leplet az anyatejes táplálásra rakódott társadalmi elvárásokról. A Galaktotrophusza sorozatában a bizánci, szoptató Madonna ábrázolásokból indul ki, magát hol modern Madonnaként, hol többkarú Sivaként ábrázolja, akinek tennivalói a produktív és reproduktív munka körül oszlanak meg, a szoptatás csak egy a számos feladata (főzés, festés, olvasás, írás/ügyintézés) közül. Gyere keblemre című festménye „a jó anya szoptat” mítoszt rombolja le, mely teljesítménykényszer elé állítja a nőket és kizárólag a „van teje – nincs teje” kérdés mentén értékeli az anyaságot. A Louvre híres mellbimbócsípő képét értelmezi újra (Gabrielle d’Estrees és testvére a fürdőben, 1592), mellyel egy meglehetősen drasztikus, csecsemőgondozási osztályokon bevett gyakorlatot idéz meg, ahol az érzékeny mell megcsavarásával tesztelik, hogy az újdonsült anyának elindult-e a tejelválasztása. Fajgerné olyan jelenteket is ábrázol, ahol a szoptató anya fantáziavilága, a szoptatás erotikus konnotációban jelenik meg, melyre Renate Bertlmann Zartliche Berühungen című, 1976-os művéből kiragadott részlettel utal. A sikertelen szoptatásról is nyíltan beszélnek képei, a Szoptatás helyettesítő című festmények témája a meddő mellek, valamint a különböző szoptatást segítő és imitáló készülékekkel (Supplemental Nursing System) való küzdelem.

Gyere keblemre, 2016, olaj, vászon, 170 x 190 cm. Fotó: Csányi Krisztina. Forrás: fajgerne.com

Második várandósságát szintén egy performansz és egy virtuális kiállítás formájában dolgozta fel, egy lépéssel még mélyebbre hatolva az önfeltárulkozás és a tabudöntögetés terén. Meztelen, terhes testét ábrázoló festményein feltűnnek az öregedés jelei, az előző várandósságból megmaradt striák és narancsbőr, melyet hat évvel ezelőtti, állapotos testét ábrázoló aktfestménye mellé helyez. Új motívum a második, szintén nem problémamentes terhességét végigkísérő, természetes gyógymód és rituálé, a kamillavirág főzetéből készített fürdő. Ezúttal nem közönség, hanem kamerák előtt zajló, Kamilla című performanszában[2] kibeszéli magából a második meddőségi eljárás viszontagságait, pontról pontra beszámol a nőgyógyászati vizsgálatokról, a hormongyógyszerekről, a petesejtek (nem)termelődéséről, testi-lelki érzetekről. A szuggesztív monológ közben hajtincseiből fonatot készít születendő gyermeke számára. A performansz részeként a kamillateával kínálja a virtuális látogatót, melybe terhességi tesztcsíkot helyez. A testnedvek, a haj és a köröm általi undorkeltés műveinek visszatérő eleme. A vizelet és az abba helyezett tesztcsík, a menstruáció, a véres fehérnemű a gyermekre vágyó nő életében egyet jelent a sikertelen megtermékenyüléssel és a remény elvesztésével. A fürdőszobatitkok naturalisztikus bemutatása, a kényes témák kibeszélése Fajgerné esetében a kudarc feldolgozásának terápiás eszköze, önfeltáró és személyiségfejlesztő munka.

Fajgerné Dudás Andrea művészetének felforgató karakterét a marginális témák középpontba állítása és a zavarba ejtően intim részletekbe menő kivesézése adja, miközben saját testének használatával folyamatosan provokálja a női test reprezentációjának művészettörténeti és tömegkommunikációs hagyományát. Tevékenységének radikalitása abban ragadható meg leginkább, ahogyan tabutémákat emancipál és tart elbeszélésre méltónak, az anonimitás helyett arccal, testtel, gátlásokat, társadalmi szerepeket levetkőzve vállalja önmagát. Dekonstruálja a tradicionális háziasszony-feleség-anya szerephármasát, majd azt újraértelmezve, emancipált, öntudatos nőként tölti be újra.

Írta: Popovics Viktória


[1] „New Yorkban láttam Frida Kahlo önarcképét levágott hajjal, mely nagy hatással volt rám, és megfogadtam, hogy addig növesztem a hajam, amíg anya nem leszek. Akkor nem gondoltam volna, hogy ez nem lesz egyszerű dolog! A hajam sosem volt még olyan hosszú, mint most, több mint duplájára megnőtt. Sok csalódás, vetélés és sikertelen beültetés után 29 hónapot vártam türelemmel, és Gábriel arkangyal bekopogtatott hozzám!”

[2] (335) Fajgerné Dudás Andrea Júlia: Kamilla /performansz – YouTube

Fenntartók

Médiapartner

szolke_online_kiallitas_
szolke_online_kiallitas_2
szolke_online_kiallitas_3
szolke_online_kiallitas_4
szolke_online_kiallitas_5
szolke_online_kiallitas_6
szolke_online_kiallitas_7
szolke_online_kiallitas_8
szolke_online_kiallitas_9
szolke_online_kiallitas_10
szolke_online_kiallitas_11
szolke_online_kiallitas_12
szolke_online_kiallitas_13
szolke_online_kiallitas_14
szolke_online_kiallitas_15
szolke_online_kiallitas_16
szolke_online_kiallitas_17
szolke_online_kiallitas_18
szolke_online_kiallitas_19
szolke_online_kiallitas_20
szolke_online_kiallitas_21
szolke_online_kiallitas_22
szolke_online_kiallitas_23
szolke_online_kiallitas_24
szolke_online_kiallitas_25
szolke_online_kiallitas_26
szolke_online_kiallitas_27
szolke_online_kiallitas_28
szolke_online_kiallitas_29
szolke_online_kiallitas_30
szolke_online_kiallitas_31
szolke_online_kiallitas_32
szolke_online_kiallitas_33
szolke_online_kiallitas_34
szolke_online_kiallitas_35
szolke_online_kiallitas_36
szolke_online_kiallitas_37
szolke_online_kiallitas_38
szolke_online_kiallitas_39
szolke_online_kiallitas_40
szolke_online_kiallitas_41
szolke_online_kiallitas_42
szolke_online_kiallitas_43
szolke_online_kiallitas_44
szolke_online_kiallitas_45
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

MANK_online_kiallitas_naprol_napra_1
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_2
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_3
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_4
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_5
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_6
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_7
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_8
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_9
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_10
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_11
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_12
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_13
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_14
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_15
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_16
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_17
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_18
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_19
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_20
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_21
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_22
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_23
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_24
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_25
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_26
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_27
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_28
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_29
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_30
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_31
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_32
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_33
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_34
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_35
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_36
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_37
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_38
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_39
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_40
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_41
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_42
MANK_online_kiallitas_naprol_napra_43
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
210104_Szolnok_ss.indd
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
210106_miskolc_ss.indd
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
201228_veszprem_ss.indd
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

MANK_online_kiallitas_maoe_foto_
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_2
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_3
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_4
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_5
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_6
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_7
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_8
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_9
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_10
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_11
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_12
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_13
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_14
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_15
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_16
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_17
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_18
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_19
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_20
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_21
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_22
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_23
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_24
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_25
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_26
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_27
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_28
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_29
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_30
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_31
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_32
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_33
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_34
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_35
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_36
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_37
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_38
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_39
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_40
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_41
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_42
MANK_online_kiallitas_maoe_foto_43
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds

MANK_online_kiallitas_eukarisztia_
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_2
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_3
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_4
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_5
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_6
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_7
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_8
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_9
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_10
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_11
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_12
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_13
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_14
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_15
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_16
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_17
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_18
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_19
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_20
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_21
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_22
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_23
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_24
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_25
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_26
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_27
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_28
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_29
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_30
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_31
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_32
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_33
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_34
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_35
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_36
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_37
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_38
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_39
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_40
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_41
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_42
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_43
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_44
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_45
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_46
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_47
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_48
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_49
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_50
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_51
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_52
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_53
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_54
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_55
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_56
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_57
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_58
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_59
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_60
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_61
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_62
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_63
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_64
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_65
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_66
MANK_online_kiallitas_eukarisztia_67
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

This will close in 0 seconds