Textilművészet a MANK Galériában

2018.01.24 15:55:34 | Hírek

Kecseti Gabriella textilművész munkái szerepelnek az Esszencia című kiállításon, mely a magyar kultúra napján, január 22-én nyílt meg a szentendrei MANK Galériában. A természetes anyagokat használó művésznőtől láthatunk ruhákat, szőtteseket, szobrokat. A kiállítást dr. Hóvári János főigazgató és Dvorszky Hedvig művészettörténész nyitotta meg.

Kecseti Gabriella Esszencia című kiállításán az általa tervezett és megalkotott ruhák, áttetsző vagy éppen a padlótól a plafonig érő szőttesek, szobrok láthatók. A Ferenczy Noémi-díjas textilművész munkáin a fonal mellett természetes anyagokat, többek közt tojáshéjat, lószőrt, fűszálat és tollpihét is felhasznált. A kiállításon bemutatott művek többek közt a világmindenség, a kereszténység és a spiritualitás témaköreivel foglalkoznak, de egy-egy mű reflektál az ember által alkotott mesterséges világra is.

A Esszenciák című kiállítást dr. Hóvári János, a MANK Nonprofit Kft. főigazgatója nyitotta meg, aki felhívta a figyelmet a megnyitó dátumára: a kézirat szerint ugyanis Kölcsey Ferenc január 22-én fejezte be a Himnuszt, így 1989 óta ezen a napon ünnepeljük a magyar kultúra napját. Az alkalomból Hóvári János megemlítette az 1996-os Szövött Himnuszok című kiállítást a Sándor-palotában, melynek keretében gobelin- és textilművészek álmodták meg szőttesekre a magyar nemzeti éneket. A Himnuszt a kiállítás megnyitóján Dóczy Péter színművész adta elő.

Dvorszky Hedvig Ferenczy Noémi-díjas művészettörténész megnyitóbeszédében ismertette a kolozsvári születésű, 1994 óta Magyarországon élő Kecseti Gabriella útját, izgalmas pályáját és kiállításait, melyekből kitűnik: „a szellemi érdeklődése milyen sokoldalú, és egyáltalán nem véletlenszerű, hogy milyen képeket állít ki.”

A művészettörténész kiemelte a textilművész egyik, a kiállításon is bemutatott, padlótól a mennyezetig érő, spirált formázó munkáját is. „Egyik, kissé ezoterikus-filozófiai meghatározás szerint a spirál az emberi fejlődés jelképe, amelynek a jobbra irányuló oldala a teremtő, a balra pedig a romboló erőt szimbolizálja. Ezek szerint a lélek eróziója is ilyen spirális vonalon halad, körbe mozog. Fejlődésünk során ezért könnyű a visszaesés vagy a visszacsúszás. A spirál az emberi világ mozgását térben és időben fejezi ki.” Hozzátette, hogy ő inkább egy racionálisabb tudós a 12. században élt itáliai matematikus, Fibonaccci megfigyelésére szorítkozva gondolkodott el a munkán. „Eszerint minden spirális képződményben ott van egy bizonyos számsor, amelynek a lényege, hogy minden szám az azt megelőző két szám összege.”

Kecseti Gabriella azonban az arányosságra és a harmóniára törekvés szimbólumát a fantáziája, nem pedig egy matematikai rendszer alapján valósította meg. „Egy fantasztikus anyagpárosítással, az áttetsző műanyag és az eredetileg hófehér tollpihék kombinációjával közvetíti ezt az emelkedő zuhanást. A spirál mint gondolat, mint eszmeiség ebben a műben és ebben a törekvésében változatlan; a közel és a távol, a parányi toll és a messzi magasságokba törő forma egybefonódása. A madármotívum mindig is a szárnyalásra, a kötetlen mozgásra utaló jelkép volt az emberiség gazdag kultúrájában, hagyományaiban. Így a művész ezen alkotásában a maga eredetisége mellett mintegy megidézi évezredes kultúránk szellemi inspirációit is” – magyarázta Dvorszky Hedvig. Hozzátette, hogy ez a szárnyaló művészi megoldás a művésznő elsődleges ambíciója és eredménye.

„Kecseti Gabriella saját bevallása szerint nyugtalan alkotó. Ezzel nincs egyedül. Ez a belső hajtóerő más kiválóságokat is arra sarkallt, hogy élményeiket szellemük kagylóiból – néha gyötrelmes fázisokon áthaladva, de – drágagyöngyökként hozzák világra. Majd a megszületésük után a lehető legjobb értelemben várják a többiek, azaz a közönség véleményét: érdekes művek jöttek-e létre? Kétségtelen, hogy jelenleg éppen egy ilyen esemény tanúi vagyunk” – zárta beszédét a művészettörténész.

Dvorszky Hedvig Ferenczy Noémi-díjas művészettörténész

Az Esszencia című kiállítás február 11-ig látható a szentendrei MANK Galériában, a kiállítás kurátora Szepes Hédi művészettörténész.

Kecseti Gabriella textilművész Kolozsváron született, 1994 óta él Magyarországon. Eredetileg gobelinművészként végzett a kolozsvári képzőművészeti főiskolán, de ahogy a kiállításon elmesélte a Kultúra.hu-nak: nem volt neki való. Díszlettervezőként is dolgozott, Magyarországon gyapjúból készült ruhaterveivel mutatkozott be. A textilművész készítette, egyedi ötletű ruhákat az Élet és Irodalom kiváló ízlésű esztétája, Frank János méltatta, aki a szabálytalan kötése miatt antropomorf objekteknek nevezte a munkákat.

Kecseti elmesélte, hogy az általa tervezett ruhák a kereskedelembe is bekerültek és divatbemutatókon is szerepeltek, de végül a művész munkássága a kiállítási tárgyak felé fordult, így a ruhák is inkább kiállítási tárgyakká váltak. „A textilművészetnek ez a része már jó ideje nem foglalkoztat, inkább a kiállításokra koncentrálok, vagy éppen arra, hogy munkáimmal megörvendeztessek egy-egy barátot” – fűzte hozzá.

Anyaghasználatában a gyapjú és a fonalak mellett természetes anyagokat, tojáshéjat, lószőrt, kavicsokat, fűszálat használ fel, valamint nemezt. „A régi, hagyományos, vastag, igazi nemez már nem az én világom, a légiesebb vonalon indultam el. El is neveztem új nemeznek” – mondta. Hozzátette, hogy mindig is foglalkoztatta a szobrászat, a jövőben is ehhez szeretne visszatérni.

Dvorszky Hedvig, Kecseti Gabriella, dr. Hóvári János (balról jobbra)

 

 

Forrás: Kultúra.hu

Fotó: Papp Eszter

 

Partnereink

veszprembalaton2023 NKA MMA kultura.hu
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow