Tisztelet a művésznek

2017.03.10 09:04:13 | Hírek

Hommage á Ferenczy Károly címmel nyílt kiállítás március 8-án a szentendrei MANK Galériában a festőművész halálának 100. évfordulója alkalmából. A tárlaton a nagybányai iskola vezéralakjától öt festmény látható, a további képek pedig olyan kortárs művészek munkái, akik Ferenczy Károly (1862–1917) szellemében alkottak.

 Bárdosi József művészettörténész

A kiállítást Bárdosi József művészettörténész nyitotta meg, aki elmondta: a most a MANK Galériában látható művek közül az öt Ferenczy-festményt a szentendrei Ferenczy Múzeum adta kölcsön, míg a többi alkotás egyik részét 2006-ban a Szombathelyi Képtárban, másik részét pedig 2007-ben a Magyar Nemzeti Galériában állították ki.

 Mint kiemelte: a festmény a legjellegzetesebb műalkotás, műforma, technika napjainkban is. „Ferenczy festészete – a nagybányai festészet – bár kicsit időn túli volt, az a korszerűségnél sokkal többet mond az életről, a valóságról, amelyek nem múlandó kategóriák” – tette hozzá a művészettörténész.

„Az időn túli kifejezés számomra azt jelenti, hogy az időn túl jelenségek, mint a művészettörténet alkotásai, nemcsak a maguk korában, hanem azon túl is érvényesek. Ez teszi azokat időszerűvé. Mint ez a kiállítás is bizonyítja, Ferenczy Károly festészete visszhangra és méltó folytatásra talált korunkban” – foglalta össze Bárdosi József.

Dr. Hóvári János, a MANK Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Kft. főigazgatója megjegyezte: az, ami a különböző korszakokban Nagybányához tartozott, a magyar kultúrtörténet olyan csodálatos világa, amelynek velünk kell élnie, és velünk is él ma is.

Ferenczy Károly: Őszi Izvora

Ferenczy Károly ’80-as évek végén készült alkotásain a természet és az ember lírai kapcsolata jelenik meg, a festőt a valeur, a folthatás kérdései izgatták. Tudatos művész volt, célját 1903-ban megnyílt kiállításának katalógusában, így összegezte: „kolorisztikus naturalizmus, szintetikus alapon”. A közvetlen élményt, a látvány naturalizmusát akarta a stílusteremtéshez szükséges egyöntetű festői látásmóddal szintetizálni. A konkrét tapasztalattól való távolságtartását jelzi képein a „tájélmény” megjelentetése, amely nem azonos a természet naturalista lefestésével, hanem az elsődleges látvány egyfajta lírai átfogalmazását jelenti. Így válik a látvány látomássá, amely olykor panteisztikus érzéseket ébreszt. Festményein az emberi alak elveszíti különállását, és végül különösségétől megfosztva a természet egyenértékű részévé válik. Ferenczy Károly pályája Nagybánya jelképe, a nagybányai eszmék példaértékű modelljévé saját festői formanyelve, egyéni művészete vált. Festőtársai és követői az ő eredményeit asszimilálták műveikben.

Konkoly Gyula: Anyám és Judit

A Hommage á Ferenczy Károly című kiállítás főszereplői olyan festőművészek – élő klasszikusok és a fiatal nemzedék képviselői –, akik a kortárs stílusok sokszínű kavalkádjában a par excellence festészetet képviselik. A képek fényszínről, valeurről, atmoszféráról, komplementer színhatásokról szólnak. Az átélt természeti élmény felidézése érdekében szabadon élnek valamennyi festői kifejezésmóddal. Valamilyen módon mindnyájuk a nagybányai hagyomány folytatója. A kiállításon – Ferenczy Károly öt eredeti műve mellett, melyek többsége az úgynevezett „szentendrei” korszakában (1889–1892) készültek – Balogh Gyula, Károlyi Zsigmond, Konkoly Gyula, Lajta Gábor, Kondor Attila, Kovács Lehel, László Dániel, Merényi Dávid és Szabó Ábel festményei szerepelnek, akik a tájképfestészet visszahódítását, a klasszikus értelemben vett figuralitás újrafelfedezését, a hagyományos plein air jellegű, illetve zsáner-típusú ábrázolás újraértelmezését tekintik művészi irányvonalnak.

A tárlat április 2-áig tekinthető meg a MANK Galériában. A kiállításról további képek ezen a linken érhetők el.

Forrás: Kultúra.hu

Fotó: Csákvári Zsigmond

A tárlat megnyitóján készült képek megtekinthetők ezen az oldalon.

Partnereink

veszprembalaton2023 NKA MMA kultura.hu
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow