Új arculat, új célok, változatlan minőség
Új arculattal és újabb platformokon jelentkezik a vizuális művészetek központja, a MANK!
Új utakon vitte közelebb az érdeklődőket a képzőművészethez a MANK, amely a vírushelyzet elmúlt két hónapjában megerősítette online ismeretterjesztő tevékenységét! Számos, a művészeket és a művészetüket bemutató ismeretterjesztő cikk, videó és fotóválogatás jelent meg ez idő alatt a MANK online felületein. A közösségi platformokon bonyolított programokkal csaknem félmilliós elérést generáltak, miközben az intézmény arculata is megújult, megjelenítve azt a magas frekvenciát és rezgésszámot, amely a MANK tevékenységét jellemzi, és amivel a közönség és a művészek közti kapcsolatok minél szorosabbra fűzése érdekében dolgozik.
Új arculatot kap 2020 júniusától a MANK Magyar
Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. „Azt a magas frekvenciát, amplitúdót
szerettük volna viszontlátni a nevünk mellett, amely
jellemzi az intézmény munkáját. Célunk ugyanis, hogy minél több felületet,
megmutatkozási lehetőséget biztosítsunk a képzőművészek bemutatkozására, legyen
szó művészetpedagógiáról, kiállításszervezésről, művészeti fesztiválokról vagy
éppen a kulturális sajtóról” – mondta el
Tardy-Molnár Anna ügyvezető igazgató, majd hozzátette: a felületek és a
tevékenység összehangolásával a művészek és a művészek, valamint a művészek és
az érdeklődő közönség közti kapcsolatok hálóját erősítették, hogy érdemi és
izgalmas találkozásoknak adjanak teret és időt.
Nem volt ez másként a vírus okozta helyzetben sem. A képzőművészetet a galériákból és a múzeumokból az otthonokba vitték. A fiatal művészek a #maradjotthonalkotni hashtag alkalmazásával, egy-egy videóban saját alkotói műhelyükbe engedtek bepillantást, megmutatták min dolgoztak, illetve hogyan érintette őket és művészetüket a járványügyi helyzet. A művészek ugyanis otthon is művészek, folytatják a munkát, és ebbe az izgalmas miliőbe mi is betekinthettünk. Szőke Lili fiatal képzőművész például második karanténfestményébe is belekezdett már április végén, Szabó Klára Petra – aki tavaly megkapta a Tornyai-plakettet, miközben ugyanazon a napon átvehette a MANK Hódmezővásárhelyi Művésztelepe egy műtermének kulcsait – pedig elmondta: „minden energiámat a munkára fordítom, és megpróbálok új munkákat létrehozni.”
Az #otthonunkműtárgya hashtag alatt futó kezdeményezéssel arra kérte a MANK kortárs közönségét, hogy mutassák meg, milyen festményekkel, szobrokkal, műalkotásokkal veszik körbe magukat az otthonaikban. Moizer Zsuzsa nagyméretű akvarelljét küldte el Ledényi Attila műgyűjtő, az Art Market Budapest és az EDGE Communications művészeti ügynökség alapító-igazgatója. Elárulta: „feleségem és akkor még csak féléves kislányunk vette a bátorságot, és 50. születésnapomon Moizer Zsuzsa nagyméretű akvarelljével leptek meg. A választás hibátlan volt, Zsuzsa különlegesen érzékeny munkáit régóta élvezettel figyelem, őszintén szólva magam sem tudom, korábban miért maradt ki a gyűjteményből. A kép hamar falra is került többek között Németh Hajnal, Berszán Zsolt, Köves Éva és Hajdú Kinga alkotásai közvetlen környezetébe. Azt nem árulom el, hogy kinek a képét túrta ki a helyéről…” De megkapta a MANK többek büszkeségét is, például Korniss Dezső vagy éppen Deim Pál egy-egy munkájáról készült fotót is.
Elindult a MANK #Kortárs+Tudás művészeti ismeretterjesztő sorozata is, amely az alkotóművészet különböző területeibe enged bepillantást! A sorozat első részében a kortársékszer-tervezők nyomába eredtek, akik közül egyesek az anyagkísérleteikkel tűnnek ki, mások a narratív szálon mozognak, és az üzenet számukra a legfontosabb. A második írásban a szentendrei festői hagyományokat tárták fel, majd a művészet és a pszichológia kapcsolatát kutatták, és arra keresték a választ, valóban meztelenségig csupaszít egy kép, ha megalkotjuk. A legfrissebb részben pedig a festőművészek szerelmi életébe nyerhetünk bepillantást!
Rengeteg izgalmas archív fotót válogatott össze továbbá az intézmény, megmutatta például a Mártélyi Alkotóházat, ahol a Tisza holtága mellett alkothatnak immár évtizedek óta a művészek, ahol a festők dombján egy óriási festőállvány is emléket állít a lelkes művészeknek, akik itt alkottak és szereztek ihletet! Régi fotókon mutatták be azt is, milyen változáson esett át az elmúlt száz évben, és milyen változatos programoknak adott helyet a festők városa, Szentendre Fő tere, ahol a MANK egyik kiállítóhelye, az ÚjMűhely Galéria található. De bekukkanthattunk Barcsay Jenő Kossuth-díjas festőművész Szentendrei Régi Művésztelepen helyet kapott műtermébe, vagy a művésztelep kertjébe, ahol éppen az egyik alapító, Paizs Goebel Jenő alkotott, vagy láthatta a közönség azt a képet, amelyen egy aktmodellt festettek meg a művészek.
Egy sorozatban a Kozma-ösztöndíjas fiatalok munkáit mutatta be a MANK. Ruzicska Tünde legősibb technikákkal készített tárgyai a 21. századi hazai gasztroforradalom esztétikai védjegyévé váltak. Andrási Edina többek között olyan munkát küldött, amelyet a klímaváltozás kapcsán felmerülő aggodalmak szültek. Az egyik szobor kiinduló formája egy felhő alakú lufi volt, a művész ugyanis elképzelt egy felhőt, mely a szárazság ellensúlyozása érdekében éppen azzal küzd, hogy némi esőt préseljen ki magából. Mitter Anna Róza ZEROUPRE elnevezésű zero-waste kollekciójának néhány darabja pedig speciális szabásminta-szerkesztési technológiákkal készült, mellyel egy teljesen hulladékmentes öltözékegyüttes létrehozása volt a művész célja.
A vírushelyzet lezárultával a fiatal művészek számára kíván megmutatkozási lehetőséget nyújtani a MANK Galéria. A pályázati procedúra a veszélyhelyzet kihirdetése után zajlott, sikerült azonban így is megszólítani a közönséget: 141 fiatal, 35 éven aluli művészt elérni. A Művészet és játék címen kiírt felhívás célja, hogy kiállítás keretében olyan munkákat mutassanak be, amelyek a témakörben mozogva nem riadnak meg a társadalmi és önreflexióktól sem, nem áll távol tőlük a kísérletezés és az újítás, a művészet határainak feszegetése vagy analitikus vizsgálata. A fiatal művészek számára kiírt pályázat tematikája a művészet és a játék kapcsolatának fogalmi találkozásából adódó reflexiók kibontása. A művészet és játék egyaránt a valóság ábrázolásának és leképzésének különleges, kreatív és egyedi módja, ebből fakadó hasonlóságuk számtalan izgalmas kérdést vet fel. Ilyenek lehetnek, hogy a játék, játékosság hogyan jelenik meg a művészetben, hogyan inspirálja azt. Mit jelent a művészet izgalmas és nehezen definiálható játékossága, mik a játék művészi megnyilvánulásának lehetőségei, mit rejt a két fogalom széles értelmezési tartományának találkozásából adódó kihívás?
A közönség által ideiglenesen nem látogatható galériák kiállításait is szerette volna elérhetővé tenni a MANK a járványügyi helyzet idején, így a MANK Galériában rendezett Richter Sára kiállítás anyagát virtuálisan is bebarangolhatta a művészetekre éhező közönség, mely akár online, háromdimenziós tárlatvezetésen is részt vehetett. Utóbbi annyira tetszett a művészetkedvelőknek, hogy több mint 1400 fő nézte meg. Így a rohamos gyorsasággal bezárt kiállítás megnyílt mindenki számára, és bárki megismerhette, milyen különleges gondolati és képi világot teremt rusztikus, régi vásznain Richter Sára textilművész. Alkotásai életről, kötődésekről, családról, női és férfi szerepekről, a korról, amelyben élünk, a körülöttünk lévő környezet változásáról szólnak. Nemcsak üzeneteikben, hanem látványukban is egyedülállóak a munkái, a művész textiljei ugyanis nem hagyományos kézimunkák, sokkal inkább fonállal „rajzolt” és növényi festékkel színezett képekkel, hímzett vagy pecsételt szövegekkel és jelképes erejű tárgyakkal megjelenített tartalmak művészi ábrázolásai.