Műtárgyvásárlás lépésről lépésre
Ha egyszer megtetszik egy kép egy kiállításon, vagy egy műtárgy akár egy galéria kirakatában felvetődik a kérdés, hogy miként lehet egyáltalán megszerezni őket? És ami még ennél is fontosabb, hogy vajon megéri-e? A válaszok megadásához mutatunk néhány támpontot a műkereskedelemben való tájékozódáshoz, melyek segítségre lehetnek az első lépések megtételéhez.
Jó művet, jó áron
A műtárgyvásárlók közös törekvéseként meghatározhatjuk, hogy mindenki jó művet szeretne vásárolni, jó áron. Ez a szándék megmutatja azt a dilemmát, ami gyakran gúzsba köti azokat, akik még csak most ismerkednek a műtárgypiac világával. Vagyis: a cél eléréséhez nem elég, hogy azt kellene megtudnunk, hogy mi a jó mű, hanem azzal is tisztában kellene lennünk, hogyan lehet azt olyan módon megvásárolni, hogy minden szereplő, aki az értékesítésében részt vesz – művész vagy a beadó, a galerista és eladó és természetesen mi magunk, vásárlók is – jól járjon.
Mi tehát a jó mű? Ez egy nagyon szubjektív kérdés, mint ahogy a műtárgyvásárlás egész folyamata is az. Vannak olyan műalkotások, amelyek kvalitásának kérdése nem megkérdőjelezhető. Ezek általában a köz és magángyűjteményekben őrzött műremekek, melyekért legtöbbször a licitharcok is folynak. De a szabadpiacon is rengeteg kiváló műalkotás található, és folyamatosan bukkannak elő újabbak, és jönnek létre fantasztikus kortárs műtárgyak is. Ebben a nagy halmazban eligazodni valóban nem egyszerű. Az első, és talán a legfontosabb szempont az, hogy olyan műtárgyat válasszunk, ami valóban tetszik, mely rólunk és nekünk szól. Ugyanis a kiválasztott műtárgy miután birtokunkba kerül világlátásunkat, stílusunkat, és gondolkodásmódunkat is kommunikálhatja a velünk kapcsolatba lépők felé. Ezt nem nehéz felismerni, ha már a választás igénye felmerült bennünk. Az impulzus érkezhet váratlanul is akár egy kiállítás-látogatás alkalmával, de szisztematikusan keresve, akár kulcsszavak alapján, vagy a galériák profilját megismerve céltudatosan is kereshetünk. Erre lehetőségünk van a különféle gyűjtőoldalakon keresztül, melyeken akár aukciós leütési árakat is találhatunk. De ha még így is azt érezzük, hogy túl sok az információ, és túl sok a felmerülő kérdés, akkor lehetőségünk van független műtárgypiaci szakértők bevonására is. Egy jelentősebb értékű vásárlás esetében kiváltképpen megéri a kapcsolatfelvétel, ők ugyanis a műtárgypiaci adatokat szisztematikusan gyűjtve és elemezve, a galériák és aukciósházak kínálatát ismerve, illetve a művészekkel való intenzív kapcsolataik miatt releváns tapasztalatokat adhatnak át és hasznos tanácsokkal látják el az érdeklődőket. Vannak olyan workshopok és előadássorozatok is a témában, melyek szintén iránymutatóak lehetnek a tájékozódásban. Érdemes a szaklapokat és más műtárgypiaci kiadványokat is monitorozni, mert általuk igazán képbe kerülhetünk az aktualitások tekintetében.
Fókuszpontok
Önbizalmat adhat az első műtárgyvásárlás pozitív élménye, ami a későbbiekben is meghatározó lehet ezen az úton. Legtöbbször tanácsként a grafikák műfaja szokott felvetődni, mint belépő műtárgy-kategória. Ennek oka, hogy ezekben a művekben az alkotók rajztudásának készsége, profizmusa, művészi hitvallása ugyanúgy jelen van (sőt!), mint a nagyobb volumenű festmények esetében. Mégis mivel általában kisebb méretekről van szó, és egyszerűbb anyagok felhasználásával készül, ezért az áruk kedvezőbb lehet annak ellenére, hogy minőségük kimagasló. Ugyanez igaz a sokszorosított grafikákra (fametszet, linómetszet, rézkarc, szitanyomat stb), ahol a kompozíció az eredeti műalkotás alapján készült, mégis mivel több példány készült belőlük, ezért az értékük nem ad túl sok lehetőséget a rizikóra.
Érdemes figyelemmel kísérni fiatal kortárs művészek műalkotásait is, melyek sok lehetőséget tartogatnak az alkotó és a jó szemű gyűjtők számára is. Mivel ezek a műtárgyak frissen kerülnek be a műkereskedelem világába – akár magáneladás, vagy galériás képviselet keretében – szintén kedvezőbb árkategóriákban mozognak. Ha fiatal művésztől vásárluk azzal egyfajta mecenatúrát is végzünk, mivel erősítjük jelenlétüket és relevanciájukat a műtárgypiacon, illetve lehetőséget is biztosítunk számukra a további építkezéshez. Ebben az esetben érdemes figyelemmel kísérni a pályakezdők kiállítási és más megjelenési jegyzékét, ösztöndíjait és akár még a közösségi médiás aktivitását is. Ma már az online jelenlét ezen a téren is meghatározó. Az utóbbi időben pedig egyre több olyan platform és galéria is létesült, melyek kifejezetten a fiatal alkotókra irányítják a figyelmet, és szakmai segítségnyújtással is támogatják a kiválasztás és a vásárlás létrejöttét.
Érdemes továbbá a hazai műkereskedelmi lehetőségek között nem csak a hagyományos képzőművészeti ágakra – festmény, szobor – fókuszálni. Kiemelt figyelmet érdemelnek a fotóművészeti alkotások, vagy az üvegművészet tárgyak, mely két terület több szempontból is növekvő tendenciát mutat. Külföldi példákkal párhuzamba vonva pedig jó lehetőséget is tartogat azok számára, akik nyitottak más médiumok iránt is. Ezek a műalkotások nagyban hozzájárulhatnak lakó-, és munkahelyeink stílusos kialakításában, és az ajándékozás igazán egyedi és személyre szóló példája lehet.
Fontos extrák
A vásárlás megkötésekor van néhány szempont, melyet érdemes észben tartani, és előzetesen felkészülni rá. Minden alkalommal, amikor műtárgyat választunk, legyen szó antik, vagy kortárs műről körültekintően vizsgáljuk meg az állapotát. Kiváltképp fontos ez, ha olyan online vásárlásról van szó, amikor nincs lehetőségünk személyesen megtekinteni a tételt. Ilyenkor bátran kérhetünk jó minőségű részletfotókat, de már az sem ritka, ha egy videóhívás kezdeményezésével a telefon kamerájának segítségével közvetetten bár, de átpásztázhatjuk akár az egész mű felületét. A műtárgy jó állapota a hosszútávú állagmegóvás, és természetesen a meghatározott érték miatt is kiemelten fontos. Esetenként felmerülhetnek többletköltségek is, melyekre szintén jó már előre rákérdezni (keretezés, szállítás stb.)
Minden esetben kérjünk eredetiség igazolást a megvásárolt műalkotásról és őrizzük meg a számláját, mert a későbbi értékesítések, vagy akár kölcsönzések miatt is fontosak ezek a dokumentumok. Érdemes további feljegyezni, hogy milyen kiállításokon szerepelt már az alkotás, illetve, hogy volt-e reprodukálva valahol, mert ezek a tényezők mindig az érték meghatározásának ás esetleges növekedéseinek kulcsmozzanatai.
Saját magunk is generálhatjuk ezt a folyamatot, ha kapcsolatban maradunk a művésszel, vagy a galériával és akár általuk lehetőséget biztosítunk arra, hogy a jövőben kölcsönözhessék, és bemutathassák tárlatok alkalmával a művet. Persze ehhez is egyfajta nyitottság kell és semmiképpen sem kötelező. A fiatal gyűjtőgeneráció megjelenésével és a közösségi médiás aktivitások hatására egyre több gyűjtemény követhető nyomon az egyes oldalak profiljain keresztül. Van, aki szereti, ha mások is tudnak kollekciójukról, ami bemutatási lehetőségeket is hozhat.
Az első műtárgyvásárlások után felvetődhet a gyűjteményépítés kérdése, melyhez célszerű egy koncepció kialakítása, mely segít egységben tartani és rendezni az egyes darabokat. De ez már egy következő szint, melyhez az aukciók és művészeti vásárok izgalmas világa is bekapcsolódik. Ezen a ponton könnyen válhat a műtárgyvásárlás olyan szenvedéllyé, mely életre szóló művészeti élmények megszerzéséhez vezethet.